2015.03.01. Świętokrzyskim szlakiem

Witam :)

Było ich trzech i każdy gdzieś szedł :) Na stacji PKP Starachowice Zachodnie jest węzel szlaków gdzie swój początek/koniec mają trzy szlaki piesze ; czarny na Wykus , żielony do Łącznej i żółty do Iłży. Ponieważ dwa pierwsze już przeszedłem więc pora była uporać się z ostatnim i powędrować szlakiem żółtym do Iłży. Co prawda szlak ten jest niejako graniczny , parę kilometrów idzie się granicą województw świętokrzyskiego i mazowieckiego a ostatnie kilometry są już na terenie mazowieckiego . No ale zaczyna się ,,u nas,, i opuszcza świętokrzyskie dopiero po prawie dwudzistu kilometrach więc na pewno jest ,,świętokrzyskim szlakiem,, :)  Przez stację przechodzi jeszcze czerwony szlak z Kałkowa do Skarżyska ale ze względu na jego odległość trzeba poczekać z jego przejściem na dłuższe dni.

Szlak z placu dworcowego razem ze szlakiem czerwonym skręca obok kotwicy z M/S Starachowice w stronę wschodnią do Parku Miejskiego im.Stefana Żeromskiego . Tu przechodzi obok siedziby Oddziału Starachowickiego PTTK  i Muzeum Regionalnego , które znajdują się w dawnym budynku administracyjnym dozorcy hutniczego . Dalej przechodzimy obok kapliczki św.Barbary z 1937r , patronki górników których na tym terenie kiedyś nie brakowało oraz patronki Starachowic. Na końcu ulicy Krywki z prawej strony znajduje się wejście do Muzeum Przyrody i Techniki z Zespołem Wielkopiecowym z XIXw  Następnie przechodzimy obok  hałdy zwanej szlakowiskiem powstałej z wywózki gorącego żużla. Dalej szlak przechodzi przez wychodnie skalne piaskowców i jeszcze przez całą ulicę Lipową,  następnie wchodzi do lasu niedaleko ogródków działkowych. Dochodzimy do niewielkiego zbiornika wodnego obok hałdy i pozostałości dawnej kopalni rudy żelaza Majówka . Tu dołącza szlak czarny z miejscowości Mirzec do Rudy , z którym podążamy razem do wsi Lipie . Na początku wsi opuszcza nas szlak czarny a my idziemy dalej przez całą wieś. We wsi mijamy obelisk poświęcony pamięci zamordowanych w 1943r za pomoc udzielaną partyzantom  i drewniany krzyż z 1943r  Po wyjściu ze wsi szlak idzie caly czas leśną drogą obchodząc  zbiornik p. pożarowy na rzece Kotyzka. Ponownie wraca na drogę leśną , wzdłuż której widoczne pozostalości nasypu kolejki wąskotorowej ze Starachowic do Ilży . Z obu stron drogi dobrze widoczne są dawne wyrobiska górnicze. Tuż przed drogą krajową nr9 można zobaczyć parę podkładów kolejowych i dwa odcinki torów kolejki. Obecnie kolejka jest czynna w okresie letnim na trasie Starachowice - Lipie i Marcule - Iłża . Na środkowym odcinku niewiele zostało...  Za drogą nr9 znajdowała  się kiedyś szkoła Oddzialu Prewencji Policji w Zębcu k/Iłży , teraz w dawnych budynkach szkoły znajdują się hurtownie. Mijamy Zakłady Górniczo - Metalowe Zębiec i znowu wchodzimy do lasu. Podążamy drogą leśną zwaną ,,Gościńcem Ostrowieckim,, do dawnej , nieistniejącej już wioski Piotrowe Pole. 22 września 1944 roku Niemcy, za udzielaną partyzantce pomoc, spalili wieś , a jej mieszkańców w większości rozstrzelano . Niedaleko wsi  1.10.1944r  miała miejsce niemiecka obława na oddział partyzancki AK dowodzony przez por,,Potoka,,  Bitwa trwala prawie caly dzień , a partyzanci stracili w niej 59 żołnierzy sami zadając dużo większe straty hitlerowcom. Przechodzimy obok pomnika upamiętniającego to wydarzenie , a wzdłuż gościńca mijamy nowe kapliczki partyzanckiej drogi krzyżowej. Wychodzimy z lasu we wsi Koszary gdzie skręcamy następnie do wioski Kotlarka. Tu skręcamy w drogę polną , którą idziemy już cały czas do Iłży. Po drodze mijamy przydrożne kapliczki i mogilę powstańców styczniowych . Szlak ma swój koniec/początek na Dworcu PKS w Iłży . Ponieważ miałem jeszcze trochę wolnego czasu więc odwiedzilem wzgórze zamkowe z ruinami zamku biskupów krakowskich z XIVw oraz  piec garncarski  wzniesiony w połowie XIX w., należący do mistrza Stanisława Pastuszkiewicza ,ostatniego starszego cechu iłżeckich garncarzy. Na więcej brakło mi już czasu ,ale  paręnaście lat temu zwiedziłem wszystko co ciekawsze a następnym razem ... może kiedyś :)  Szlak Starachowice - Iża przeszedłem  po raz drugi , po kilkunastu latach.  W calości przechodzi przez tereny leśne Przedgórza Iłżeckiego. Mialo być pięknie, a słońca jakby mniej :) Za to błota było sporo , śniegu nie ma już w ogóle ale wody pod dostatkiem :)  Dzisiaj dzień żołnierzy wyklętych lub przeklętych (zależy kto jaką historię woli) więc na ,,czołówce,, orzeł z pomnika na Piotrowym Polu.

Starachowice Zachodnie PKP - Lipie - Zębiec - Piotrowe Pole - Koszary - Kotlarka - Iłża , szlak żółty . według mojego GPSu wyszło 33km i 235m przewyższenia , razem z zamkiem i piecem :)