2015.07.14. Konczeto

Witam :)

Wtorek , dzień drugi.
 Poranek pokazał , że wysoko w górach panują dzisiaj przyjaciółki Peruna , czyli mgła i chmury.  No cóż pogody na wycieczkach się nie wybiera , ale wierząc w dobre przepowiednie wybrałem się na lekko . Najwyżej (no pewnie nie na dole:) przewieje mnie trochę po wczorajszym upale. Autokar znowu wywozi nas na wysokość 1800m npm , na polanę Bynderica . Stąd trochę innym szlakiem , przez schronisko Bynderica idziemy na przełęcz Premkała z której  tym razem kierujemy się na północ i dosyć stromo podchodzimy na Kuteło , drugi pod względem wysokości szczyt Pirynu. Schodząc ze szczytu zaczynamy jedną z atrakcji tych gór ,  grań Konczeto. , po bułgarsku znaczy Konik  Czeka na nas najciekawsza część trasy — wędrówka śnieżnobiałą granią między marmurowymi szczytami , Banski Suchodoł i Kuteło . Grań Konczeto na całej swej długości (około czterysta/pięćset  metrów ) jest ubezpieczona metalowymi słupkami i rozpiętą między nimi stalową liną , poręczówką . Grań jest  bardzo wąska  i urwista — z jednej strony praktycznie pionowa ściana o wysokości 300 metrów, z drugiej zbocze o znacznie mniejszym nachyleniu,około 30stopni ale dłuższe. Cały czas towarzyszą nam chmury , które przewalają się z jednej strony grani na drugą momentami tylko odsłaniając widoki przepaści . Ubezpieczenia kończą się równie szybko jak się zaczęły . Fajna sprawa , bez większych trudności przy dobrej pogodzie można czmychnąć w obie strony :) Wchodzimy na Banski Suchodoł i podążamy dalej. omijając zasłon (schron górski) Konczeto pokonujemy Bajuvi Dupki ,  Kamienitiszki Prewał i trawersująć zbocza Kameniticy dochodzimy do przełęczy Suchodolski Prewał.  Stąd dalsza część trasy wiedzie już tylko na dół .  Najpierw pośród kosówki a pożniej świerków dochodzimy do chyży Jaworow.  Dalej przez las schodzimy jeszcze kilkaset metrów w dół  do drogi gdzie czeka na nas już autokar . Dojeżdżamy parę kilometrów do Banska i koniec dnia :)
  Poljana Bynderica 1800m npm – chyża Bynderica 1810m npm – Małyk Kazan – Goljam Kazan – Premkała 2660m npm – Kuteło 2908m npm – Konczeto – Banski Suchodoł 2883m npm – zasłon Konczeto – Bajuvi Dupki 2821m npm – Kamenitiszki Prewał 2675m npm – Suchodolski Prewał 2540m npm – chyża Jaworow 1740m npm – Betolovoto 1050m npm
  Przeszliśmy 18,4km i osiągnęliśmy 1351m przewyższenia

Mimo , że większość trasy pokonywaliśmy w chmurach to i tak było gorąco :)