"Wybacz mi Brunhildo!"- XVIII wyprawa górska PTTK "Sabat" w Pieniny Spiskie i Czorsztyńskie; cz. 2

Legenda o kłótliwym małżeństwie i o tym, czym się takie kończą...

A było to tak:

Dawno, dawno temu na zamku Dunajec w Niedzicy, zamieszkiwało młode małżeństwo księżniczka Brunhilda i książę Bogusław. Ich małżeństwo z początku szczęśliwe
z czasem zaczęło się psuć. Być może Brunhilda nie mogła znieść życia z dala od ludzi,
dość, że małżonkowie zaczęli się nieustannie kłócić. Ponieważ ich kłótnie były zbyt męczące dla pozostałych mieszkańców zamku pokój Brunhildy i Bogusława umieszczono w wieży skąd odgłosy ich awantur nie były tak uciążliwe. Nie wpłynęło to jednak w żaden sposób na temperament małżonków. Podczas jednej z kłótni rozsierdzony Bogusław po uderzeniu przez żonę porcelanową wazą pchnął ją tak mocno, że ta wypadła przez okno prosto do zamkowej studni, w której niestety utonęła.

W tej oto studni, rzekomo, utonęła księżniczka Brunhilda

Po chwilowym uczuciu ulgi, książę Bogusław uświadomił sobie co się stało popadł i w rozpacz. Godzinami przesiadywał przy studni nawołując "Przebacz mi Brunhildo!". Aż pewnego dnia ze studni dobiegł go głos "Przebaczam ci Bogusławie Łysy"...  Słowa te uradowały księcia ale i zadziwiły czemu "Łysy", gdyż miał on piękną bujną czuprynę. Następnego dnia wszystko się wyjaśniło, kiedy rankiem książę
obudził się całkiem łysy.
Od tego czasu, każdy mężczyzna, który wymówi nad studnią imię swej ukochanej a ma coś na sumieniu, następnego dnia obudzi się łysy...

Tyle legenda, nie na darmo przeze mnie przytoczona... drugi dzień wyprawy w Pieniny Spiskie AKTK PTTK „Sabat”, zaczęliśmy właśnie w/w zamku w Niedzicy.

Zamek Dunajec w Niedzicy

Zamek Dunajec to średniowieczna warownia znajdująca się na prawym brzegu Zbiornika Czorsztyńskiego we wsi Niedzica-Zamek, na obszarze Polskiego Spisza. Zamek ten został wzniesiony najprawdopodobniej w początkach XIV w.
przez węgierskiego kolonizatora ziem granicznych Rykolfa Berzeviczego ze Strążek, prawdopodobnie na miejscu wcześniejszej budowli obronnej.

Zamek niedzicki był plenerem wielu filmów. Od marca 1955 r. kręcono tutaj zdjęcia do filmu "Zemsta" na podstawie komedii Aleksandra Fredry z 16-letnią Beatą Tyszkiewicz w roli Klary. W 1975 r. powstał na zamku film "Mazepa", zrealizowany na podstawie dramatu Juliusza Słowackiego. Zamek był również miejscem realizacji zdjęć m.in. do seriali telewizyjnych "Janosik" oraz "Wakacje z duchami".

Kadr z niezapomnianego serialu "Wakacje z duchami"

Pod opieką pani przewodnik zwiedzaliśmy cały zamek, zapoznaliśmy się z historią zamku
i związanymi z nią legendami m.in. o Brunhildzie i Boguslawie oraz podziwialiśmy wspaniałe widoki roztaczające się z tarasów widokowych na zamku.
Odwiedziliśmy również wozownię i zaliczyliśmy spacer w okolicy Jez. Czorsztynskiego.

Po zwiedzeniu zamku Dunajec wyruszyliśmy na czerwony szlak turystyczny a wędrówka nasza wyglądała następująco: Złotne- Barwinkowa Góra- g. Żar- Dursztyn. W Dursztynie przenieśliśmy się na szlak zielony, wędrując na trasie: Dursztyn- Krempachy- Nowa Biała.

Podczas naszej marszruty, tak jak w pierwszym dniu podziwialiśmy wspaniałe widoki górskie i krajobrazy- wszystko oczywiście okraszone kolorytem złotej polskiej jesieni. Pogoda była piękna, prawie letnia więc wędrówka sprawiła  nam dużo radości i dostarczyła niezapomnianych wrażeń.

Jeden z urokliwych widoków na trasie

Zdarzyły nam się wprawdzie małe „zaginięcia w akcji”, ale dodały one całej wyprawie odrobinę pikanterii a wszyscy, którzy gdzieś tam na moment zeszli ze szlaku prędzej
czy później spotkali się z grupą.

W imieniu uczestników pienińskiej wyprawy bardzo dziękuję kol. Krzysiowi Sabatowi i jego ekipie za zorganizowanie tej wspaniałej wycieczki. Przeżyliśmy tam piękne
i niezapomniane chwile.
Z tego co mi wiadomo rejon Pienin Spiskich jest przez  turystów traktowany trochę po macoszemu i rzadko odwiedzany... a szkoda bo naprawdę warto tam zajrzeć.