2017.01.21. L'adova bazilika

Witam :)

No i ruszyliśmy się w końcu , pierwszy raz w tym roku w Tatry.  Wybór padł na Tatry Słowackie , a czemu tam to na końcu :)  Podróż przebiegła nad wyraz sprawnie a Stary Smokowiec przywitał nas mgliście. Równie sprawnie od razu dorwał nas niestety parkingowy :) Zostawiamy samochód  i podchodzimy szlakiem wzdłuż kolejki na Siodełko. Jest jeszcze wcześnie , wszystko pozamykane więc idziemy dalej. Jesteśmy już ponad mgłami które spowiły całą Kotlinę Popradzką i przyświeca nam piękne słoneczko. Chociaż Dolina Staroleśna , którą się poruszamy o tej porze roku prawie cały czas pozostaje w cieniu. Śniegu dużo , ale ścieżka przetarta więc bez problemu docieramy do Schroniska Zbójnickiego. Wybudowane w latach 1907-1908 pierwotnie jako schronienie dla myśliwych turystom zostało udostępnione w roku 1910. Ze względu na bardzo ubogie wyposażenie budynku i panujące w nim zimno i bałagan nazywane było ,,Trupiarnią'' :)  Obecną nazwę Zbojnickiej chaty otrzymało w 1933r gdy budynek przebudowano na schronisko turystyczne. W czerwcu 1998r budynek spłonął ale już w pażdzierniku 2001r nastąpiło uroczyste otwarcie nowego obiektu. Schronisko dysponuje 16 miejscami noclegowymi i jest obiektem całorocznym. Położone w górnej części Doliny Staroleśnej na wysokości 1960m npm u podnóża szczytów Jaworowych , Swistowego , Staroleśnego , Małego Lodowego i Małej Wysokiej.  Eli marzył się widok tatrzańskich stawów licznie (26) rozłożonych w sąsiedztwie schroniska. Udaliśmy się więc na poszukiwania no i  niestety za sprawą Pani Zimy nie dane nam było ujrzeć żadnego z nich:) Ale będąc nad Zmarzłym Stawem (no chyba:) ulegliśmy pokusie i wdrapaliśmy się jeszcze na przełęcz Zawracik Rówienkowy położoną w ścianie Jaworowych szczytów. Wokół nas śmigali skiturowcy licznie odwiedzający wszystkie okoliczne stoki nadające się do zjazdów. Widok z przełęczy wspaniały. Cała Dolina Staroleśna , a z drugiej strony Dolina Rówienki otoczona Jaworowymi i Świstowymi turniami z górującym nad nią Świstowym Szczytem. Na dalszym planie widać Wysoką , Rysy , Mięguszowieckie , Szpiglasową Przełęcz z Miedzianym , Świnicę z Orlą Percią. Nacieszywszy oczy zjechaliśmy nw dół tą samą drogą i udaliśmy się do Rainerowej Chatki. Położona na wysokości 1301m npm na Kamzikowej Polanie u zbiegu dwóch dolin , Staroleśnej i Małej Zimnej Wody przy potoku Zimnej Wody. Rainerova Utulnia lub po prostu Rainerka jest obecnie najstarszym obiektem turystycznym w Tatrach. Zbudowana w 1863r przez Johanna Georga Rainera (stąd nazwa) przewodnika i dzierżawcę Starego Smokowca ,  chata była pierwszym schroniskiem górskim wybudowanym po południowej stronie Tatr. Jest jednoizbowym , kamiennym budynkiem bez miejsc noclegowych. Mieści mały , dobrze zaopatrzony bufet oraz Muzeum Tragarzy Tatrzańskich. Tragarze , czyli nosicze (nosiće) dostarczający całe zaopatrzenie do schronisk górskich i znoszący z nich śmieci. Ludzie wykonujący naprawdę ciężką pracę których możemy spotkać na słowackich tatrzańskich szlakach. Część z nich jest gospodarzami schronisk , też w Rainerce i Zbojnickiej chacie. Corocznie w okresie świątecznym gospodarz obiektu wykonuje śnieżną szopkę którą możemy zobaczyć przy chacie. Obok Rainerki stało wybudowane w 1884r Schronisko pod Kozicą. Popularnie zwane Kamzikiem zostało rozebrane w 1980r  Niestety piękne Wodospady Zimnej Wody i sam potok skryły lód i śnieg , także niewiele zobaczyliśmy :)  Idziemy dalej Doliną Zimnej Wody do pięknie położonego , na lesistym zboczu Schroniska Pavla Bilika. Obiekt zbudowany w 1875r popularnie wtedy zwany Różanką spłonął w 1893r  Obecny budynek powstał w latach 1933-1936 i po II wojnie światowej otrzymał imię Pavla Bilika. Patron schroniska był uczestnikiem Słowackiego Powstania Narodowego , zamordowany przez hitlerowców w Kieżmarku. Gruntownie zmodernizowany obiekt mieści teraz hotel górski dysponujący 28 miejscami noclegowymi. . Drewniany Hotel pod Siodełkiem , czyli Bilikova chata leży na wysokości 1255m npm  Stąd o przysłowiowy ,,rzut beretem,,  jesteśmy na Siodełku. Znajduje się tu kompleks turystyczny a także ważny węzeł szlaków pieszych. Jego historia sięga budowy Schroniska Bilika. W 1908r uruchomiona została kolej linowo-szynowa łącząca Smokowieckie Siodełko z uzdrowiskiem Stary Smokowiec a w 1928r otwarto pierwszy duży obiekt , hotel Sport. Wyremontowany i rozbudowany budynek przyjmuje teraz setkę gości jako Górski Hotel Hrebienok. Obok znajdują się wyciągi i trasy narciarskie. Zwany smokowiecką Gubałówką leży na wysokości 1285m npm  Już od 2013r największą atrakcją sezonu zimowego na Siodełku jest Tatrzańska Świątynia Lodowa dla której właśnie teraz przyjechaliśmy na Słowację. Pod namiotową kopułą kryje się cały czas schładzana powietrzem , pięknie wyrzeżbiona z lodu w niespełna trzy tygodnie barokowa kaplica. Do budowy otwartej 25.11.2016r na ten sezon użyto 90 ton lodu :) Tatransky Dom organizuje śluby i koncerty , jest udostępniony do zwiedzania bezpłatnie do marca . Póżniej chyba nie da rady przetrwać :) W sąsiednim namiocie i wokół nich można zobaczyć wyrzeżbione inne formy i postacie. Schodzimy do Starego Smokowca , no i tyle na ten raz.

Stary Smokovec - Hrebeniok 1285m npm - Vel'ka Studena dolina - ZBOJNICKA CHATA 1960m npm - L'adove pleso - Maly zavrat 2270m npm - L'adove pleso - Zbojnicka chata - Ve'lka Studena dolina - RAINEROVA CHATA 1301m npm - Vodopady Studeneho potoka - BILIKOVA CHATA 1255m npm - HREBIENOK 1285m npm - Stary Smokovec

Piękny słoneczny dzień w Tatrach w otoczeniu licznych turystów spędzili Ela z Ewą i jak zwykle piszący :)  Reszta towarzystwa niestety zawiodla tym razem :) Przeszliśmy 21,2km z 1394m przewyższenia. Tak się rozkręciliśmy , że zaliczyliśmy aż cztery schroniska :) Jeszcze chyba nigdy nie wracałem z Tatr w takich warunkach. Kilkunastominutowy korek spowodowany wypadkiem na ,,Zakopiance'' a tak to praktycznie pusta droga , niesamowite :)  Zmieściliśmy się prawie w osiemnastu godzinach , zdążyłem jeszcze babcię zobaczyć - no przecież to Dzień Babci !!!  Nie pojechaliśmy na Trzech Króli , nie wyszło tydzień temu , ale udało się teraz :) do trzech razy sztuka !!!

Pozdrawiam serdecznie zimowo :)