2019.08.17. Ostra Hora

Śniadanie tym razem przebiegło bez jakichkolwiek zakłóceń, po którym większość wędrowców udała się do autokaru. Michał dziarsko podwiózł nas do wsi Roztoka skąd wyruszyliśmy na Ostrą Horę. Na górę prowadzi kilka dróg , a że nasza kompanija lubi się uciurać to i wybraliśmy chyba jeden z dłuższych wariantów :-) Ostra Hora jest trzecim pod względem wysokości szczytem pasma Połoniny Równej. Wyższe są tylko dwa wierzchołki głównego masywu tej połoniny : Wysoki Wierch 1413m npm i Riwna 1480m npm  Góra ma charakterystyczny ostry grzbiet wyróżniający się trzema wierzchołkami. Dwa mierzące po 1405m npm i trzeci północny nieco niższy mierzący 1327m npm nazwany Munczeł. Jak sugeruje nazwa góry , w porównaniu z sąsiednimi płaskimi połoninami jest ona rzeczywiście stroma i ostra. Połoninny południowy wierzchołek zwieńczony został nowym metalowym prawosławnym krzyżem. Czy na Ukrainie teraz wszędzie w górach stawia się krzyże, gęściej niż u nas , ale i po co. Jak by nie patrzeć ta niedoceniana góra zapewnia kapitalną panoramę. Widać okazałą połoninę Borżawę i najwyższe szczyty Polskich Bieszczadów oraz większość szczytów Połoniny Równej na których byliśmy z Riwną i Lutańską Holicą na czele. Od wschodu pięknie prezentuje się pasmo Pikuja na Wierchowińskim Grzbiecie Wododziałowym z jego połoniną ciągnącą się przez dwadzieścia kilometrów od Kińczyka Hnylskiego aż po Pikuj. Nacieszywszy oczy schodzimy do polany Prełuka gdzie znajduje się stadnina koni. Kilkoro Czechów podróżujących na pięknych rumakach spotkaliśmy wcześniej na Ostrej Horze. Z Prełuki mniej uciążliwym szlakiem niż wczoraj przechodzimy do wsi Paszkowce skąd dalej do Zbyn.
  Roztoka 630m npm - Ostra Hora 1405m npm - Prełuka 930m npm - Paszkowce 465m npm - Zbyny 435m npm
  Trzeciego dnia wyprawy pokonaliśmy 23km i 963m przewyższenia. Połonina Równa zwana też Polonina Runa lub Połonina Riwna jest pasmem górskim na ukraińskim Zakarpaciu. Geografowie zaliczają to pasmo do Beskidów Połoninnych natomiast ich ukraińscy koledzy do Bieszczadów Wschodnich. Na jej terenie zlokalizowanych jest kilkanaście szczytów, bez  jednej głównej grani . Od północy graniczy z Bieszczadami Zachodnimi , od wschodu z Grzbietem Wododziałowym , od południowego wschodu z Borżawą , od południa z pasmami Makowicy i Siniaka a od zachodu ze słowackim Wyhorlatem. Nazwa Połoniny Równej odnosi się zarówno do całego pasma jak i jego najwyższego masywu. A wieczorem jak to nieraz w zwyczaju bywa na ostatnią noc niektórzy czule się żegnali z górskim klimatem :-)