2021.09.26. Syhlanski

Ponieważ wczoraj dreptaliśmy po Borżawie więc dzisiaj wyruszyliśmy na podbój równie pięknej Połoniny Krasnej. Samochodami pojechaliśmy do wsi Kołoczawa po drodze stając na Przełęczy Synewirskiej co by z niej podziwiać widoki:-) Dalej obejrzeliśmy w Synewirze murowaną cerkiew Wniebowzięcia Matki Bożej z 1906r, w Negrowcu drewnianą cerkiew św. Archanioła Michała z 1818r  i w Kołoczawie następna drewnianą cerkiew św. Ducha z 1795r. Ta ostatnia pełni dziś rolę muzeum ale niestety nie udało nam się jej zwiedzić w środku. Kołoczawa jest największą ukraińską zakarpacką wsią leżącą na granicy Krasnej i Gorganów posiadającą aż 10 muzeów i kilkanaście pomników:-) Położona w malowniczej dolinie rzeki Tereblya u podnóża pięknego gorgańskiego pasma Masywu Strymby. Z Kołoczawy wynajętym pojazdem wraz z kierowcą (szacun dla niego:-) wjechaliśmy na przełęcz Prisłop oddzielająca Gorgany od Połoniny Krasnej. Stąd rozpoczęliśmy nasza górską wędrówkę na Połoninę Czerwoną. Weszliśmy na główny jej grzbiet i dalej ruszyliśmy w kierunku najwyższego jej szczytu. Przez całą Połoninę Krasną za czasów ZSRR poprowadzono gazociąg i do dzisiaj pozostały widoczne ślady tej inwestycji. Szeroka droga i ślady po zasypanym gazociągu ciągną się przez całą połoninę. W miejscu dojścia żółtego szlaku z przełęczy Prisłop na Krasną została nawet sterta jedenastu ogromnych gazowych rur szpecących/uatrakcyjniających połoninę:-) Najwyższym szczytem Połoniny Krasnej jest Syhlański z którym jest taka trochę dziwna historia. Gdzieniegdzie można się dowiedzieć, że ma on dwa wierzchołki z drugim o nazwie Ruża. Dla pewności my zdobyliśmy oba i jakoś tak się złożyło że mój GPS na obu pokazał tą samą wysokość. No to tak dla pewności:-) Z obu szczytów tak jak i z całego głównego grzbietu połoniny rozciągają się fantastyczne widoki. Dookoła dosłownie morze gór, rozległe Gorgany, Połonina Borżawa i połoniny Świdowca a nawet najwyższe szczyty Czarnohory i w oddali rumuńskie Karpaty. Uczta dla oczu:-) A nacieszywszy je wyruszyliśmy w drogę powrotną obierając za azymut chyba najbardziej charakterystyczny punkt Połoniny Krasnej, szczyt Topas. Na jego płaskim wierzchołku stoi wysoka metalowa wieża przekażnika. Co niektórzy podjęli nawet próbę jej zdobycia ...:-) Z Topasa zeszliśmy obok innej stacji przekażnikowej do Kołoczawy do muzeum Stare Sioło gdzie czekały na nas nasze rumaki:-).
   Prisłop 926m npm - połonina Krasna 1475m npm - Ruża 1563m npm -Syhlanski 1564m npm - Topas 1548m npm - Krasnyi Wierch 964m npm - Kołoczawa 550m npm
   Podczas naszej przygody z Połoniną Krasną pokonaliśmy dystans 22,9km z 1098m przewyższenia. Pamiętajmy żeby plecaki cały czas nosić ze sobą, no chyba że chcemy dwa razy szczytować:-) Dzień coraz krótszy więc drogę powrotną do Miżgirji pokonaliśmy już po zmroku. Ale za to w pensjonacie posililiśmy się przepysznym banuszem zwanym gdzieniegdzie mamałygą i zintegrowaliśmy się dokumentnie:-) Samochodami w sumie przejechaliśmy 62km plus nieplanowany (około 8,5km:-) wjazd na Prisłop:-)
       Połonina Czerwona (Połonyna Krasna) należy do Beskidów Połonińskich w łańcuchu Karpat Wschodnich. Leży na ukraińskim Zakarpaciu i sąsiaduje z Połoniną Borżawą (Połonyna Borżawa) od zachodu, Gorganami od północy i Świdowcem (Swydoweć) od wschodu. Od południa Krasna graniczy z Kotliną Marmaroską (Marmaros'ka Kotłowyna) Najwyższym szczytem Połoniny Krasnej jest mierzący 1564m npm Syhlański (Syhlanskyj)