2022.07.25. Dolina Rohacka, Zuberska.

Wczoraj wędrowaliśmy hej tam u góry rohacką granią więc dzisiaj dla odmiany wyruszyliśmy na wyprawę w jej cieniu:-) Z rana znów zajechaliśmy na parking pod Spaloną gdzie zaczęliśmy naszą pieszą wędrówkę. Mijamy głaz z napisem ,,Co stworzyła miłość niech życzliwość zachowa,, (čo láska vytvorila to dobrá vola nech zachová) upamiętniający powstanie w 1883r pierwszego schronu turystycznego pod Rohaczami. Dało to początek turystyki na Orawie. Doszliśmy do niewielkiej polany Adamcula skąd już zaczęliśmy się piąć szlakiem do góry. Szlak prowadzi do Rohackich Stawów ale po drodze znajdują się też inne atrakcje które oczywiście nie omieszkaliśmy odwiedzić:-) Są to dwa Wodospady Rohackie na Spalonym Potoku będącym dopływem Rohackiego Potoku. U leżącej u stóp Banówki i Pacholi Doliny Spalonej która jest bocznym odgałęzieniem Doliny Rohackiej. Niżni Rohacki Wodospad (lub Niżnia Spaleńska Siklawa - Nižný Roháčsky vodopád) spadający kaskadami z 20 metrowego progu i Wyżni Rohacki Wodospad (lub Wyżnia Spaleńska Siklawa - Vyšný Roháčsky vodopád) o wysokości 23 metrów. Dalej dotarliśmy szlakiem do pierwszego z dzisiejszych stawów. To niewielkie jeziorko w Spalonej Dolinie z którego wypływa ten wodospadowy Spalony Potok:-) Zielony Stawek Zuberski o powierzchni 0,027ha i głębokości 2,1m znajduje się na wysokości 1472m npm. Następnie weszliśmy do górnej części Doliny Rohackiej gdzie na trzech tarasach znajdują się jej cztery stawy. Najwyżej, bo na wysokości 1719m npm leży Wyżni Staw Rohacki (lub Zadni Staw Rohacki) o powierzchni 1,5ha i głębokości 8,1m. Spoczywa u stóp Zielonego Wierchu Rohackiego z pięknie odbijającym się w jego toni Wołowcem. Na środkowym tarasie są dwa następne z Rohackich Stawów, Pośredni Rohacki Staw i najmniejszy z czwórki Mały Rohacki Staw. Pierwszy leży na wysokości 1653m npm i ma powierzchnię 0,6ha a mniejszy leży na wysokości 1650m npm i powierzchnię 0,2ha, głębokość 1,3m. Pośredni staw zasila swoimi wodami ten mniejszy którego wody z kolei wpadają do Niżnego Stawu Rohackiego. Zwany też Wielkim Stawem Rohackim o siedmiu metrach głębokości i powierzchni 2,22ha jest zarazem największym w całych Tatrach Zachodnich. Staw ten leżący na wysokości 1562m npm jest też nazywany przez turystów Orawskim Morskim Okiem. Wszystkie te cztery stawy położone są w pięknej tatrzańskiej scenerii. A przy dzisiejszej pięknej pogodzie mogliśmy podziwiać też piękno tych gór i oczywiście wspominać wczorajszą wyprawę. Ostatni z przynależnych do Rohackich Stawów znajduje się przy Bufecie Rohackim czyli schronisku Tatliakowa chata. Czarna Młaka to niewielkie płytkie jezioro o powierzchni 0,28ha i głębokości 1,2m leżące na wysokości 1370m npm.
      Rohacka Dolina /  Roháčska dolina
    Zielony Stawek Zuberski / Zelené pleso pod Predným Zeleným 1472m npm
    Wyżni Rohacki Staw /  Horné Roháčske pleso 1719m npm
    Pośredni Rohacki staw / Tretie Roháčske pleso 1653m npm
    Mały Rohacki Staw / Druhé Roháčske pleso 1650m npm
    Wielki Rohacki Staw / Veľké Roháčske pleso (lub Dolné Roháčske pleso) 1562m npm
    Czarna Młaka / Ťatliakovo jazero 1370m npm
Z Bufetu Rohackiego żeby było ciekawiej wróciliśmy przez Przedni Zabrat i Dolinę Łataną, oczywiście żeby nie było że tylko dolinkami chadzamy:-) Za schroniskiem Zwierówka znajduje się najniżej położony staw w Tatrach. To leżący na wysokości 983m npm Stawek pod Zwierówką o powierzchni 0,3ha i głębokości 1,2m.
       Dolina Zuberska / Studená dolina
     Stawek pod Zwierówką / Pleso pod Zverovkou 983m pm
No cóż na koniec niezwykle ucieszeni zaliczeniem kolejnych tatrzańskich stawów w Zwierówce posililiśmy się pysznymi frytkami i nie tylko:-) Podziwialiśmy te zachodniotatrzańskie perełki razem z Elą, Andrzejem i Markiem.