2022.07.26. Skorušinské vrchy – Javorkova, Mikulovka i Múzeum oravskej dediny

Wszak nie samymi taterkami człek żyje więc tego dnia poszliśmy sobie zupełnie inaczej:-) Wieś Zuberec została założona w 1593r i podlegała, podobnie jak i inne okoliczne wsie Zamkowi Orawskiemu. Nazwa miejscowości (polski Zuberzec, węgierski Bölényfalu) pochodzi od licznie występującego w tych czasach w okolicy żubra (słowacki Zubor). Pobliska wieś Habovka została założona w końcu XVIw i została zaludniona przez sprowadzonych przez jej sołtysa osadników z polskiej Chabówki. Stąd wzięła się też początkowa nazwa wsi, Chabovka. W obu tych wsiach mieszkańcy zajmowali się hodowlą a z czasem też rzemiosłem: kowalstwem, garncarstwem i kożusznictwem. Obie w 1605r zostały spalone przez wojska powstańcze Stefana Bocskaya, przywódcy antyhabsburskiego powstania na Węgrzech. W 1683r zostały znów zniszczone przez oddziały Jana III Sobieskiego podążające pod Wiedeń. W 1813r wielka powódź zniszczyła Habówkę kiedy to znacznie wezbrały wody Zimnej Wody Orawskiej. Uległa też wtedy zniszczeniu pierwsza murowana świątynia z 1805r dlatego w latach 1821-1829 postawiono nowy kościół NMP Bolesnej. Mieszkańcy Zuberca nie mogący dogadać się tymi z Habówki w 1933r ukończyli budowę swojego murowanego neogotyckiego kościoła św. Vendelina. Według podań święty ten urodził się około 550 roku w szkockiej rodzinie królewskiej. Chcąc zbliżyć się do Boga wyruszył z pielgrzymką do Rzymu. Odnalazł go w Niemczech w pobliżu granicy z Francją i stał się tam pasterzem. Po pewnym czasie został opatem klasztoru benedyktynów w pobliskim miasteczku Tholey gdzie zmarł w 617r. W zubereckim kościele znajdują się relikwie św. Vendelina a przed nim stoi kamienny krzyż z 1839r. Na starym cmentarzu zachowały się kamienne nagrobki z końca XIXw. W miejscu pierwszego drewnianego kościoła w Habówce powstałego w 1715r stoi dziś murowana kaplica św. Marii Magdaleny z 1856r. Nieco wyżej na wzgórzu nad kaplicą znajduje się krzyż choleryczny upamiętniający krwawe żniwo tej zarazy przetaczającej się w 1873 na całej Orawie. Dziś obie wsie, Zuberec i Habovka tworzą praktycznie jedną miejscowość i są ważnym popularnym centrum turystycznym i narciarskim. Leżą w północnej Słowacji pomiędzy Tatrami Zachodnimi, Górami Choczańskimi i Skoruszyńskimi Wierchami. Nasza grupa po przejściu Zuberca i Habówki wkroczyła właśnie w te ostatnie. Skoruszyńskie Wierchy są niedużym pasmem górskim leżącym na Orawie tuż przy granicy z Polską. Najwyższym szczytem pasma jest mierząca 1314m npm Skoruszyna którą tym razem ominęliśmy, ale kto wie co będzie gdy tu zawitamy następnym razem:-) Większa część pasma jest zarośnięta lasem ale jest i parę polan z których rozwija się piękna panorama. Po przejściu części ich głównego grzbietu zeszliśmy do Blatnej Doliny skąd przedostaliśmy się przez Zamanową do znajdującego się u wrót Tatr na Polanie Brestowej Muzeum Wsi Orawskiej. W tym muzeum i skansenie (Múzeum oravskej dediny) zgromadzono obiekty przemieszczone z całego regionu Orawy. Utworzono w ten sposób prawdziwą dawną wieś z dworem, młynem, tartakiem, licznymi zabudowaniami chłopskimi i kościołem. Znajdujący się w najwyższym miejscu skansenu piękny późnogotycki drewniany kościół św. Elżbiety z początku XVw przeniesiono tu z Zabrzeża koło Wielicznej. No i niejako w ten sposób zakończyliśmy naszą czterodniową słowacką wyprawę – tak od kościoła do kościoła:-) A ze skansenu do Zuberca wróciliśmy chodnikiem tylko dla pieszych :-)
     Zuberec 762m npm – Habovka 710m npm – Osly 1038m npm – Javorkova 1140m npm – Mikulovka 1193m npm – Zamanova 823m npm – Brestova nad skanzenom 925m npm – Horaren Brestova 883m npm – Zuberec 762m npm
   Ostatniego dnia naszego pobytu na Słowacji pokonaliśmy prawie 20km z 651m przewyższenia. Po Skoruszyńskich Wierchach deptaliśmy razem z Elą, Andrzejem i Markiem. Muzeum Wsi Orawskiej polecam każdemu – kto był w naszej Tokarni i podobało mu się tu zobaczy na pewno więcej. Trochę nam dzisiaj popadało, no ale to chyba przez Wiolę że z nami nie pojechała:-) Na koniec pożegnała nas sympatyczna parapetowa orawska para i tylko tych spodni żal:-)