2023.05.26. Šumava – Vimperk i Boubin.

Tak sobie kiedyś wspólnie rozmyślaliśmy - gdzie by tu pojechać, gdzie jeszcze nas nie było? No to tak też wspólnie doszliśmy do wniosku, że nie byliśmy jeszcze na Szumawie:-) Poczyniliśmy więc odpowiednie przygotowania i na ostatni weekend maja zaplanowaliśmy właśnie tam nową wyprawę. Załadowawszy się nocą do auta pomknęliśmy ku granicy z Czechami odkrywając też po drodze dla nas nowe stacje benzynowe, też orlenowskie:-) Po dojechaniu do celu naszej podróży, czyli miasta Vimperk okazało się, że trochę się spóźniliśmy na pociąg którym mieliśmy podjechać dalej paręnaście kilometrów. Dlatego też te paręnaście kilometrów podjechaliśmy znów autem do najwyżej położonej stacji kolejowej w Czechach. Mieści się ona w pochodzącej z 1728r szklarskiej wsi Kubova Hut’. Wtedy to szklarz Johann Podschneider założył tu pierwszą hutę szkła. W 1899r oddano do użytku nową linię kolejową Strakonice-Vimperk-Volary która przechodziła na wysokości 995m npm właśnie przez wieś Kubova Hut’. Na miejscu okazało się, że pociągu nie będzie, ale jest za to komunikacja zastępcza. Bardzo niecierpliwy kierowca autobusu w końcu jednak zawiózł nas z powrotem do Vimperku:-) Winterberg powstał w XIIIw na Złotym Szlaku, trakcie handlowym po którym transportowano sól z Pasawy do Pragi. Już w latach 1251-1260 monarcha Pukart z Janovic wybudował tu zamek. Osada spalona w 1423r przez husytów została wkrótce odbudowana i w 1479r król Władysław Jagiellończyk nadał jej prawa miejskie. Dzięki handlowi miasto świetnie prosperowało aż do 1637r, kiedy to handel solą przeniósł się do Czeskich Budziejowic. Vimperk często zmieniał swoich właścicieli a ostatnimi od 1798r aż do wywłaszczenia po II wojnie światowej był zamożny ród Schwarzenbergów. W mieście zachowały się fragmenty murów obronnych z XVw i wiele zabytkowych domów usytuowanych na starówce wokół rynku. Gotycki murowany kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny z XIIIw i równie stary kościół św. Bartłomieja na dawnym cmentarzu przykościelnym. Na wzgórzu górującym nad miastem stoi zamieniony dziś na muzeum wczesnogotycki zamek. Po przechadzce po zabytkach Vimperku udaliśmy się na poszukiwania naszego pojazdu:-) I tu wkroczyliśmy na tereny prastarej Puszczy Boubińskiej której powstanie szacowane jest na koniec ostatniej epoki lodowcowej. Las Boubiński (Boubínský prales) został w 1858r uznany za obszar chroniony będąc trzecim najstarszym rezerwatem przyrody w Czechach. Głównym pomysłodawcą powstania rezerwatu był Josef John, ówczesny leśniczy w majątku Schwarzenbergów który wyznaczył kilka obszarów z najlepiej zachowaną knieją. Las Boubiński został włączony do powstałego 27 grudnia 1963r Obszaru Chronionego Krajobrazu Szumawa (Chráněná krajinná oblast Šumava – CHKO Šumava). Rezerwat ten jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc na Szumawie do czego też przyczyniła się nowa wieża widokowa na Boubinie. Mierzący 1362m npm Boubin jest najwyższym szczytem Lasu Boubińskiego. Do poł. Lat 70tych XXw na wierzchołku znajdowała się wojskowa drewniana wieża obserwacyjna a w 2005r otwarto na nim 21metrową, najwyższą obecnie drewnianą wieżę widokową w Czechach. Dzięki temu przewyższa ona o kilka metrów najwyższy szczyt czeskiej Szumawy, mierzące 1378m npm Plechý. Obok wieży kamienny obelisk upamiętniający wizytę na szczycie 3 sierpnia 1867r arcybiskupa praskiego Fürsta von Schwarzenberga. Wstęp na wieżę jest płatny, ale nawet daliśmy temu automatowi radę:-) Przy zejściu z Boubina do Kubova Huť wzdłuż linii kolejowej zachowane bunkry czeskich umocnień granicznych powstałe w latach 1935-1938.
  Vimperk 675m npm – Pravětín 780m npm – Veselka 960m npm – Nad Veselkou 1010m npm – Boubin 1362m npm - Johnův kámen 1296m npm - Basumské louky 1055m npm - Kubova Huť 955m npm
I tak pierwszego dnia naszej przygody z Szumawą przeszliśmy 21,5km z 888m przewyższenia. Podjechaliśmy też 11km autobusem w zastępstwie pociągu. Samochodem z Kielc przejechaliśmy ponad 700km i dodatkowo 25km z Kubova Huť do naszej kwatery Farma Malenice. Po szumawskich ścieżkach dreptaliśmy razem z Elą, Wiolą, Andrzejem i Darkiem.