2024.03.23. Beskidzkie krokusy - Kucałowa.

Ten nasz wyjazd był chyba najbardziej spontaniczny na przestrzeni ostatnich lat. Gdy czwartkową wieczorną porą sprawdzałem trasę na naszą nową sobotnia wycieczkę nagle w głowie zaświtał mi jakowyś fiołek czy też inny kwiatołek :-)  No więc szybko posprawdzałem co tam w tej trawie piszczy i tak narodził się ów nowy plan. Pojechaliśmy więc wczesną sobotnią porą do Skawicy co koń wyskoczy, żeby na busa zdążyć :-) I tak nim dojechaliśmy do Zawoi Mosorne skąd ruszyliśmy niebieskim szlakiem w stronę Mosornego Gronia. A ponieważ szlak ten prowadzi wzdłuż Mosornego potoku to i dotarliśmy do malowniczego wodospadu na nim. Ten naturalny wodospad mający 8m wysokości jest jednym z najwyższych w całych Beskidach. Od szlaku prowadzi do niego dość stroma ścieżka zabezpieczona drewnianymi balustradami. Na wierzchołek Mosornrgo Gronia można też wjechać całoroczną kolejką krzesełkową. Została ona uruchomiona w 2003r razem z Ośrodkiem Turystyczno-Narciarskim Mosorny Groń, który po kilku dziejowych zawirowaniach w kwietniu 2010r kupiły Polskie Koleje Linowe S.A. Wzdłuż kolejki poprowadzono trasę narciarską która do 2025r ma przyznaną licencje FIS na rozgrywanie zawodów narciarskich w slalomie i slalomie gigancie. W 2022r na szczycie otwarto nową wieżę widokową z której roztacza się piękny widok na pasmo Babiej Góry i okolicę a nawet Tatry. Z Mosornego Gronia udaliśmy się na Policę wzdłuż dawnej granicy galicyjsko-węgierskiej, która oddzielała od Małopolski należącą wtedy do Węgier Orawę. Podczas II wojny światowej granica ta została przywrócona i oddzielała ona Niemcy od Słowacji. 2 kwietnia 1969r na stokach Policy miała miejsce katastrofa lotnicza w której zginęły wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie samolotu PLL LOT. Wśród 53 ofiar znalazł się też profesor Zenon Klemensiewicz, znany językoznawca, którego imieniem nazwano utworzony w 1972r rezerwat przyrody na Policy. 20 sierpnia 2009r w miejscu katastrofy odsłonięto pomnik poświęcony jej ofiarom. Z Policy przez Cupel i jasną Grapę dotarliśmy na połoninną Kocią Łapę oferująca ładną panoramę położonych na północ od niej grzbietów górskich. U podnóża rozłożyła się Hala Kucałowa, na której spotkaliśmy już pierwsze pojedyncze krokusy. Większe skupiska tych pięknych kwiatów znaleźliśmy na polanie Sidzińskie Pasionki będącej częścią Hali Kucałowej. Obie te hale często błędnie nazywane są Halą Krupową, która znajduje się jednak kilkaset metrów dalej na południowych stokach pobliskiego szczytu Okraglicy. W dolnej części Pasionek Sidzińskich znajduje się schronisko PTTK im. Kazimierza Sosnowskiego na Hali Krupowej, którego nazwa z racji swojego położenia tęż jest błędna. Pierwsze istniejące tu schronisko, którego budowę nadzorował prof. Kazimierz Sosnowski zostało otwarte 16 grudnia 1935r z inicjatywy gminy Sidzina oraz oddziałów Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego w Jordanowie i Łodzi. Obiekt noszący wówczas nazwę Pod Policą spalili Niemcy 14 października 1944r. Po II wojnie światowej dzięki Oddziałowi Krakowskiemu PTTK odbudowano schronisko, którego uroczyste otwarcie miało miejsce 9 października 1955r. W schronisku zlokalizowano też stację Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Całoroczny obiekt dysponuje 38 miejscami noclegowymi i jedno z tych miejsc zająłem kilkanaście lat temu podczas mojej wędrówki GSB. Wokół schroniska i na przylegających doń halach widzieliśmy już mnóstwo barwnych krokusów, którym oczywiście urządziliśmy małą sesję fotograficzną. Hala Kucałowa zachwyca też pięknymi widokami obejmującymi Beskid Makowski, Gorce i Tatry. Po licznych tu dawniej szałasach pasterskich nie ma już dziś śladu. Hala Kucałowa, której nazwa pochodzi od nazwiska bacy Kucała i Sidzińskie Pasionki były wypasane aż do lat 80tych XXw. Od północy zamyka je Kucałowa Przełęcz leżąca pomiędzy Kocią Łapą a Okrąglicą. Stąd zeszliśmy do leżącej w dolinie rzeki Skawicy wsi Skawica. Osada pochodząca z XVIw początkowo obejmująca obszar sąsiedniej Zawoi nazywana była Górną Skawicą.
   Zawoja Mosorne 575m npm - Wodospad na Mosornym Potoku 737m npm – Mosorny Groń 1047m npm – Kiczorka 1298m npm – Polica 1369m npm – Cupel 1233m npm - Jasna Grapa 1247m npm - Kocia Łapa 1182m npm - Schronisko PTTK na Hali Krupowej 1152m npm - Kucałowa Przełęcz 1148m npm – Skawica 450m npm
  Razem z Elą, Ewą, Wiolą i Andrzejem pokonaliśmy trasę około 20km z prawie 900m przewyższenia. Poruszaliśmy się Pasmem Policy znajdującym się w Beskidzie Żywieckim. A wszystko to dla naszych pań co by mogły oczy nacieszyć tymi małymi zuchami krokusami zwanymi :-) Niestety przy zejściu do Skawicy trochę nas zmoczyło i tak już do samych Kielc było :-) Ale jednak warto było :-)

Pozdrawiam serdecznie Kwieciście :-)