Wyprawa KTP PTTK "Przygoda" w Sudety Środkowe cz. 2

Wg Słownika Języka Polskiego słowo WALIGORA ma trzy znaczenia:

1. baśniowy olbrzym, mogący unieść lub przewrócić górę; Waligóra,
  2. potocznie, żartobliwie: mężczyzna o potężnej budowie ciała,
  3. najwyższy szczyt w Sudetach Środkowych.

Dla klubu „Przygoda” największe znaczenie miał punkt trzeci, gdyż w długi weekend czerwcowy wybraliśmy się
w Sudety Środkowe aby pochodzić troszkę po tych pięknych górach i zdobyć kilka szczytów do Korony Gór Polski

Waligóra (niem. Heidelberg, 936 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Gór Suchych i całych Gór Kamiennych; leży, odpowiednio, w ich północnej i środkowej części. Jest jedną z najwyższych gór Sudetów Środkowych.

Masyw Waligóry tworzy wydłużony południkowo, kilkusetmetrowej długości grzbiet z łagodnym zboczem południowym i bardzo stromymi pozostałymi; najlepiej widoczne, północne, opada bardzo ostro ku Przełęczy Trzech Dolin, czyniąc górę dominującym elementem krajobrazu tego miejsca.

Szczyt stał się celem wycieczek już w XIX w., gdy był odsłonięty i stanowił dobry punkt widokowy. Po roku 1945 istniała na nim drewniana wieża triangulacyjno- widokowa, jednak popadła w ruinę
i została rozebrana. Mimo obecnego braku punktu widokowego pozostaje popularnym celem wycieczek pieszych, głównie dzięki bezpośredniej bliskości Przełęczy Trzech Dolin, na której znajduje się duży węzeł szlaków, schronisko Andrzejówka i tereny do narciarstwa biegowego i zjazdowego.

Drugi dzień KTP „Przygoda” w Sudetach to właśnie azymut Waligóra- kolejny łakomy kąsek dla zdobywców Korony Gór Polski. Wędrowaliśmy pod przewodnictwem kol. Krzysztofa Kowalskiego a wystartowaliśmy
w miejscowości Sokołowsko. Dalsza trasa prezentowała się następująco: (szlak niebieski) Włostowa (903 m) - Kostrzyna (906 m) - Czerwone Skałki - Suchawka (928 m) - (szlak żółty) Waligóra (934 m - KGP) - schronisko Andrzejówka (1 godz. na odpoczynek) - Przełęcz Trzech Dolin - (szlak czerwony) Klin (868 m) - Turzyna (898 m) - (szlak niebieski) Jeleniec (902 m) - Rogowiec (870 m, skalne bramy, ruiny zamku z XVIII w.) - Rybnica Mała (czas przejścia: 7 godz.)

Na początku trasy odwiedziliśmy i obejrzeliśmy z zewnątrz jedyną na tamtym terenie, zabytkową  cerkiew prawosławną p. w. Św. Archanioła Michała. Cerkiew znajduje się na terenie Sokołowska, jest cerkwią parafialną
i należy do dekanatu Wrocław diecezji wrocławsko-szczecińskiej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego.

Po zwiedzeniu cerkwi wyruszyliśmy w góry. Pogoda w tym dniu była dosyć kapryśna, kilkakrotnie zmoczył nas porządnie deszcz. Nikomu to jednak nie przeszkadzało, nasza wędrówka była wesoła, w fajnym towarzystwie. Kaprysy aury wynagrodziły nam wspaniałe widoki i panoramy, którymi można było nasycić i nacieszyć oczy.
Sudety w tym dniu oglądaliśmy w różnych odsłonach a każda odsłona była piękna;-)

Po zejściu z Waligóry można było złapać oddech i przekąsić co nieco w schronisku Andrzejówka, skąd udaliśmy się do Rybnicy Małej a potem do Wałbrzycha. Do Wałbrzycha oczywiście zawiózł nas pan Wojtek- nasz miły kierowca:-)