Okolice Stopnicy 12 maj 2021

Kolejną majową wycieczkę odbyłem w towarzystwie Leszka.
Trasę przejazdu rowerowego rozpoczęliśmy na dworcu kolejowym w Busku-Zdroju, na który dostaliśmy się wczesnoporanym pociągiem z Kielc.
Po szybkim przejechaniu przez centrum uzdrowiska znaleźliśmy się na turystycznym szlaku prowadzącym z Buska-Zdroju do Solca-Zdroju. W pobliżu Buska prowadzi on przez dwa wzniesienia: Radzanowską Górę (258 m n. p. m.) i Ostrą Górę (263 m n. p. m). Ta ostatnia jest być może pozostałością dawnego grodziska, a w XVI wieku była domniemanym miejscem pochówku arian. W pobliskich Pęczelicach znajdują się ruiny zboru ariańskiego lub jak niektórzy przypuszczają dworu w którym zamieszkiwał arianin Stanisław Gnoiński.
Dalsza część wycieczki prowadziła przez kwitnące sady Błońca i Ruczynowa. Jadąc trasą rowerową nazwaną Szlakiem Architektury Obronnej dojechaliśmy do przedmieścia Stopnicy, gdzie znajduje się klasztor Zgromadzenia Księży Sercanów. Początkowo klasztor należał do księży reformatów, którzy w 1637 r. zbudowali tu kościół. Został on zniszczony w 1944 roku a obecny kościół mieści się w zaadoptowanym skrzydle klasztornym. Główną atrakcją Stopnicy jest gotycki kościół parafialny fundacji Kazimierza Wielkiego. Był to jeden z kościołów pokutnych, który król wzniósł 1362 roku jako ekspiację za zabójstwo Marcina Baryczki. Na południe od kościoła znajduje się zabytkowy cmentarz z XVIII wieku z licznym starymi grobami z XIX wieku.
Po opuszczeniu Stopnicy udaliśmy się w kierunku doliny rzeki Sanica, którą przejechaliśmy między wsiami Jastrzębiec i Balice. Pomiędzy nimi znajduje się miejscowość Kargów. W czasie walk w 1944 r. uległ prawie całkowitemu zniszczeniu zabytkowy kościół fundacji Kazimierza Wielkiego. Po wojnie został całkowicie odbudowany z zachowaniem fragmentów gotyckiego prezbiterium.
Istniejący w Balicach kościół powstał w wyniku przebudowy klasycystycznego pałacu należącego w XIX w. do rodziny Lubienieckich.
Wycieczkę zakończyliśmy w Chmielniku, skąd przez Maleszową Radomice i Marzysz wróciliśmy do Kielc.  Całkowita trasa naszego przejazdu rowerowego wyniosła prawie 110 km.