2015.01.18. Świętokrzyskim szlakiem

Witam
  Ostatniej niedzieli przeszedłem sobie jeden z moich ulubionych szlaków świętokrzyskich, a są inne :)  Zwykle co roku go przechodzę , tylko jakoś tak się składa że zawsze w tym samym kierunku . Aura co prawda nie sprzyjała , prawie cały czas lało , na szlaku błota było co niemiara , a w niektórych miejscach woda się przelewała przez ścieżki . No ale  nieraz w gorszych warunkach się wędrowało , więc ubłocone spodnie dalo się wyprać (ochraniacze okazały się malo ochraniające :) a reszta ubrania szybko wyschła . Wędrowałem żółtym szlakiem pieszym który biegnie przez lasy Płaskowyżu Suchedniowskiego i Wzgórza Bliżyńsko - Niekłańskie . Szlak był parę lat temu modernizowany i  nazywa się teraz ,,Szlakiem Martyrologii,,  Moje autko zaparkowałem przed dworcem no i w drogę ...

Początek szlaku znajduje się na skwerze przed Dworcem Głównym PKP w Skarżysku - Kamiennej . Kiedyś była tu tablica ze schematem przebiegu szlaków i oznaczeniem początku szlaku żółtego . Teraz pierwszy znak napotkalem dopiero okolo stu metrów dalej. Szlak biegnie najpierw ulicami Skarżyska do Szpitala Powiatowego , a następnie przez las do dzielnicy Pogorzałe .  Tu szlak przecina drogę E7 i ulicą Pogodną znowu dochodzi do lasu , którym dalej biegnie kilkanaście kilometrów. Po drodze przechodzimy przez zarastającą już przecinkę leśną powstałą kilka lat temu chyba z myślą o przyszłej drodze ekspresowej E77 . Tu też dołącza szlak niebieski Pogorzałe - Kużniaki. Razem z tym szlakiem dochodzimy do Cmentarza Partyzanckiego Armii Krajowej pod Skarbową Górą , powstałego w sierpniu 1943 r  Znajduje się tu też węzeł szlaków. Szlak żółty dalej biegnie przez las i dochodzi do nasypu dawnej kolejki wąskotorowej którym poruszamy się następne parę kilometrów. Po drodze mijamy jedno z bardziej urokliwych (tak było kiedyś) miejsc na szlaku , czyli lewobrzeżny dopływ Kamiennej - rzeczkę Bernatkę. Teraz jest tu nowy mostek , dawniej Bernatkę trzeba było pokonać po kamieniach i gałęziach.  Za rzeczką nasyp jest zdewastowany i są nowe kładki . Niestety w paru miejscach już porozwalane , chyba przez miejscowych ... Dochodząc do Brzasku wisi (już parę lat) informacja o zmianie przebiegu szlaku. Wcześniej szlak skręcał w lewo , ale teraz było tak mokro , że nie dało się tamtędy przejść więc poszedłem zgodnie z informacją do przodu omijając pomnik pomordowanych przez hitlerowców mieszkańców Skarżyska i innych miast dawnego województwa kieleckiego.  29.06.1940 r  Niemcy rozstrzelali okolo 760 osób , była to największa egzekucja na kielecczyżnie w czasie okupacji. Wychodzimy z lasu w Zagórzu i dalej przez Bugaj dochodzimy do drogi Skarżysko - Końskie którą przecinamy na przejeżdzie kolejowym i znów wchodzimy do lasu. Szlak dochodzi do następne mogiły , w Borze.  W lutym 1940 r w masowych egzekucjach życie straciło około 360 polskich patriotów. Dalej szlak biegnie wzdłuż rzeki Kamiennej do dzielnicy Rejów . Teraz ulicą Kilińskiego dochodzi się do drogi E77 Dawniej szło się do tej drogi przez las i przekraczało się ją na Baranowskiej Górze , w pobliżu grobu nieznanego żołnierza z oddzialu Hubala. Teraz E77 przechodzi się kładką i dalej wzdłuż tej drogi osiąga się Baranowską Górę . Jest tu kolejny pomnik ofiar pomordowanych przez hitlerowców w czasie drugiej wojny światowej. Dalej w lesie , przy szlaku znajdują się trzy anonimowe groby , ofiary kolejnych rozstrzeliwań. Wychodząc z lasu dochodzimy do zbiornika wodnego ,,Rejów,, na rzece Kamionce.  Tu też dołączają znaki zielone szlaku Skarżysko-Kamienna - Wykus , które towarzyszą nam już do końca. Po drodze mijamy kolejny pomnik ,  hutników rejowskich z 1863 r , powieszonych przez carskich oprawców w odwecie za pomoc udzielaną powstańcom styczniowym . Kiedyś na pomniku był piękny odlew orła , dzisiaj możemy go zobaczyć jedynie na starych zdjęciach , złomiarze ...Dochodzimy do Muzeum Orła Białego i dalej obok ruin wielkiego pieca przy pomniku Stanisława Staszica przechodzimy przez koronę zbiornika. Tu w lewo ulicą Sportową szlak dochodzi do stacji PKP Skarżysko Zachodnie , gdzie kiedyś na pawilonie dworcowym był koniec szlaku. Dzisiaj po budynku zostały tylko fundamenty a szlak jest poprowadzony dalej ulicami : Prostą , Legionów , Aleją Niepodległości do ulicy Słowackiego . Tu , przy Miejskim Centrum Kultury , w którym ma siedzibę Oddział Miejski PTTK w Skarżysku - Kamiennej szlak żółty ma swój koniec. Stąd jeszcze półtora kilometra do Dworca Głównego PKP i w drogę do domu :)

Skarżysko-Kamienna PKP - Pogorzałe - Skarbowa Góra - Brzask - Bugaj - Rejów - Skarżysko Zachodnie PKP  - Skarżysko-Kamienna MCK/PTTK
  Kiedyś było 27km a teraz ma być 32km Mnie wyszło z GPSu 31km i 275m przewyższenia.