2016.09.29. Prokletije - Hridsko jezero

Witam :)

Czwartek , dzień piąty.   Na wysokości 1900m npm przy styku granic Czarnogóry , Albanii i Kosowa leży nazywane ,,Perłą Prokletija,,  Hridsko jezero.  Jak głosi jedna z legend jezioro stworzyli bogowie aby leśne wróżki mogły w nim zarzywać kąpieli z dala od ludzkich oczu. Ponoć kąpiel w nim odmładza a wrzucona w jego toń biżuteria przynosi zdrowie i szczęście w małżeństwie. Niestety nie wiem czy przekaz ten jest prawdziwy. Nie kąpałem się (w jeziorze oczywiście:) a zdrowie i szczęście małżeńskie (a jakżeby mogło być inaczej:) oba już kilkudziesięcioletnie jakoś dopisują:) Ale faktem jest , że nazywane też jest z tej racji ,,jeziorem szczęścia,, Pięknie położone pośród lasu u podnóża dwóch szczytów Krs. Tego dnia podjechaliśmy dwoma busami (ze względu na stan drogi autobus nie dałby rady:) do osady Katun Bajrovića skąd ruszyliśmy na wędrówkę do Hridskiego jezera i na Hridski Krs. Początkowo do jeziora cały czas iglastym lasem , lekko pod górę. Nad jeziorem krótki odpoczynek i dalej lasem do drogi gruntowej biegnącej grzbietem która doprowadziła nas do opuszczonej strażnicy wojskowej. Myślałem , że będziemy wracali tą samą drogą dlatego też nie odwiedziłem tego obiektu. Szkoda, za budynkiem widać było jakiś mały pomnik/obelisk. Weszliśmy znów w bardziej połoninne oblicze Prokletije. Zakosami podchodzimy na przełęcz położoną między dwoma wierzchołkami Krs. Moja próba wejścia na wyższy Krs Bogicevica (Veliki Krs) 2374m npm  kończy się niestety fiaskiem.  Najpierw mnóstwo ścieżek , póżniej bardzo stroma wspinaczka po poszarpanych skałach , brak wyrażnej ścieżki i jakichkolwiek znaków sprawiły że podjąłem decyzję o powrocie do grupy która w tym czasie weszła już na sąsiedni szczyt. Mógłbym nie zdążyć do odjazdu busów , a z Bajrovicy do Gusinje to już kawał drogi. Trudno , powrót na przełęcz i wejście na Hridski Krs gdzie jeszcze odpoczywała reszta grupy. Ze szczytu bezpośrednie zejście do jeziora i dalej powrót tą samą trasą do Bajrovicy.

Katun Bajrovića - Hridska reka - Hridsko jezero - HRIDSKY KRS 2358m npm - Struga - Hridske jezero - Hridska reka - Katun Bajrovića