2018.09.16. Dolina Wielicka

Jadąc ciemną nocą niespodziewanie drogę zagrodził nam pociąg-widmo ! Ki diabeł puścił go na te tory , nie wiadomo :-)  Kojąc skołatane tym zdarzeniem nerwy dalszą drogę odbyliśmy przy dżwiękach relaksacyjnej muzyki TD serwowanej z głośników pokładowych pojazdu. Tak właśnie zaczęła się nasza nowa górska przygoda. Były ,,Tatrzańskie Dwutysięczniki,, i ,,Tatrzańskie Schroniska,, pora więc po rocznej przerwie zawitać znów w Taterki i zacząć ,,Tatrzańskie Stawy,, No cóż , Tatry to nie tylko strzeliste turnie i granie ale też rozdzielające je piękne doliny na dnie których można spotkać wiele zjawiskowych jezior. Rzadko są głównym celem naszych wycieczek ale bardzo często są miejscem odpoczynku i zadumy nad otaczającą nas rzeczywistością. Jeziora tatrzańskie zwane tradycyjnie stawami występują w liczbie około dwustu z czego po polskiej stronie jest ich około czterdziestu a reszta u naszych południowych sąsiadów. Są głównie pochodzenia polodowcowego i występują w większości w Tatrach Wysokich. Tak wyszło , że na początek zawitaliśmy do Starego Smokowca skąd ruszyliśmy  do Doliny Wielickiej. Ta tarasowa dolina leży u podnóża tatrzańskiego króla , pod wschodnimi zboczami Gerlacha. Turyści zapuszczali się tu już od połowy XIXw a pierwsze schronisko w dolinie powstało pod koniec tego samego wieku. Nazwę swą dolina zawdzięcza miejscowości Wielka będącej obecnie dzielnicą Popradu przez którą przepływa spływający z doliny Wielicki Potok. Zwany też Wielicką Wodą jest głównym ciekiem wodnym Doliny Wielickiej. Potok wypływa z Długiego Stawu a w dzielnicy Popradu , Spisskiej Sobocie wpada do rzeki Poprad.  Pierwszy staw w Dolinie Wielickiej napotkamy tuż przy Hotelu Górskim Śląski Dom. Jest to Wielicki Staw zwany też dawniej Wielkim Stawem , Felkańskim Stawem lub Jeziorem Felka. Położony na wysokości 1665m npm o powierzchni ok. 2 ha i głębokości 5m jest największym stawem w Dolinie Wielickiej. Wspinając się na kolejne piętro doliny pokonujemy pierwszy próg pod Mokrą Wantą zwaną też ,,wiecznym deszczem,, :-) Obok szlaku z góry spada kaskadą Wielicka Siklawa na wodach Wielickiego Potoku. Za Mokrą Wantą leży na wysokości 1812m npm Wielicki Ogród z Kwietnikowym Stawem . W położonym wyżej Wyżnim Wielickim Ogrodzie jest następny staw. Na wysokości 1929m npm leży Długi Staw o powierzchni 0,6 ha i głębokości 6m  Po za szlakiem pieszym znajdują się jeszcze dwa nieduże Górne Wielickie Stawy położone w Wielickim Kotle. Jest to Wyżni Wielicki Staw Dolny leżący na wysokości 2125m npm i położony parę metrów wyżej Wyżni Wielicki Staw Górny. Oczywiście nie samymi stawami się żyje więc kontynuowaliśmy dalej naszą wędrówkę. Zwieńczeniem Doliny Wielickiej od północy jest piękna przełęcz Polski Grzebień i leżąca nad nim Mała Wysoka (straszno było?:-) Dalej jest zawsze grożna Rohatka skąd szlak schodzi do Doliny Staroleśnej gdzie stawów ci dostatek. Ale to może już innym razem , to je inna bajka :-)
  Wędrowała Ekipa Krasnali w składzie : Ela , Ewa , Mirek i piszący. Po drodze zawiązaliśmy bliższą (a może dalszą?) znajomość z kozicami i świstakami (miał być drugi:-) oraz na Malej Wysokiej z Widmem Brockenu ! W tym wszystkim jak zwykle najlepsza była bystrzacha Ewa o sokolim wzroku (a może to z racji wykonywanej profesji:-) W sumie pokonaliśmy 1771m przewyższeń i uciuraliśmy się 25,3km :-)
   Trzy Tatrzańskie Stawy w Dolinie Wielickiej / Velicka dolina :
   Wielicki Staw / Velicke pleso 1665m npm
   Kwietnikowy Stawek / Kvetnicove pleso 1812m npm
   Długi Staw / Dlhe pleso 1939m npm
No to nowa przygoda się zaczęła. W drodze powrotnej już tak spokojnie nam nie grali ale za to Marków Tuzemski żeśmy dostali:-)  Była jeszcze Kofola a zamiast pociągu ukradkiem przyświecał nam ,,upadły księżyc,, :-) Coś mamy szczęście do tego naszego satelity. Jak nie świeci jak gwiazdy , to znowu jest tak wysoko że aż nisko a teraz jeszcze upadły :-) Następny wypad zaplanowany za tydzień ... się nie odbędzie z powodu załamania pogody (opieszale opisuję nasz wypad po ... tygodniu:-)  Pierwszego dnia tegorocznej jesieni w Tatry zawitała zima !!!:-)

Coldwater Canyon the best is Tangerine Dream :-)