2019.05.03. Wysoki Wierch

Beskidy Skolskie to pasmo górskie w Karpatach na zachodniej Ukrainie. Są północną częścią Bieszczadów Wschodnich z najwyższym szczytem Magurą mierzącą 1362m npm i leżącą na wschód od Sławska. Obszar Beskidów Skolskich jest prawie całkowicie zalesiony a niewielkie połoniny znajdziemy tylko na najwyższych grzbietach. Tereny te są jednymi z najbardziej odludnych w ukraińskich Karpatach. Większą ich część zajmuje założony w 1999r  Park Narodowy ,,Beskidy Skolskie,, Góry te są rzadko odwiedzane przez turystów a szlaków turystycznych w nich mało. Wybraliśmy się wiec w trójkę z Dorotą i Andrzejem na ,,podbój,, tego dzikiego pasma razem z PTTK Sanok. Pierwszy dzień wycieczki był zarezerwowany na malowniczą Połoninę Rosochacką. Pieszą wędrówkę rozpoczęliśmy w Suchym Potoku niedaleko cerkwi z 1889r pw. Michała Archanioła. Niedaleko w małej kotlinie leży miejscowość Tysowiec gdzie znajduje się kompleks skoczni narciarskich i dawny ośrodek przygotowań olimpijskich radzieckiej kadry które widzieliśmy z grani. Przed II wojną światową znajdowała się w Tysowcu stacja turystyczna Drohobyckiego Oddziału PTT  Grzbietem połoniny kiedyś wyznakowany był żółty szlak którego znaki kilkakrotnie spotkaliśmy po drodze. Kulminację Połonin Rosochackich stanowi Wysoki Wierch na którym postawiono kapliczkę i gdzie mieliśmy chwilę ,,dla siebie,, :-) Z całego grzbietu piękny widok na inne pasma Beskidu Skolskiego , polskie Bieszczady Wysokie , Pasmo Pikuja , połoniny Równą i Borżawę. Z grzbietu pośród wiatrołomów starym zarośniętym płajem schodzimy do wsi Rosochacz. Stoi tu cerkiew z 1882r pw. Michała Archanioła , kiedyś jedna z najpiękniejszych bojkowskich cerkwi . Niestety opuszczona w czasach radzieckich zawaliła się a jej póżniejsza odbudowa zmieniła całkowicie jej wygląd. Stąd udaliśmy się do naszej bazy która znajdowała się w miejscowości Sławsko.
  Suchy Potok 778m npm - Wysoki Wierch 1176m npm - Rosochacz 704m npm
  Tak na dobry początek przeszliśmy 15,38km z 695m przewyższenia. Pogoda mimo złych prognoz nawet nam dopisała chociaż wieczorem zaczęło padać...
  A z okien naszego pensjonatu piękny widok na położone w dole Sławsko i ... Wysoki Wierch , tylko ten jutrzejszy :-)