2019.05.19. Brusny

Tym razem Jurek zawiózł nas rano do wsi Prokurawa. Startujemy obok ładnej drewnianej cerkwi z 1889r pw. Soboru Bogarodzicy okrytej nowym blaszanym płaszczem. Przechodzimy przez wieś i wchodzimy na grzbiet Brusnego. Co prawda z rana nie padało ale i tak nie udaje nam się odnależć Kamienia Dobosza :-) Jest to grupa kilku piaskowcowych skałek znajdujących się na podejściu ale gęsty bukowy las chyba zrobił swoje. A może już oczy nie te :-) No cóż nie zrażeni tym niepowodzeniem pomaszerowaliśmy dalej grzbietem Brusnego , przynajmniej widoki były. Małe problemy z lokalizacją Łysiny i ostre , dzikie zejście pozarastanymi starymi ścieżkami. Schodzimy do potoku Riczka tworzącego w tym miejscu malowniczy przełom pomiędzy zalesionymi stokami Brusnego i Semenowej. A że było to w niedzielę to i na mszę przy małej kapliczce się załapaliśmy :-) Trochę uduchowieni idziemy dalej do wsi Riczka. Osada ta uchodzi za jedną z najgęściej zaludnionych miejscowości na Huculszczyżnie. W centrum wsi na wzniesieniu stoi postawiona w 1896r drewniana cerkiew pw. św. Bazylego. Duchota i upal tego dnia dały się nam we znaki więc okupacja magazina trwała dłuższą chwilę :-) Dalej część z nas poszła na skróty do Brustur a ja z Arturem udaliśmy się na wydawało się nieodległy grzbiet Bukowca zwieńczony masztem telekomunikacyjnym. Tą widokową połoninę Riczki Bukowiec osiągnęliśmy po prawie pięciokilometrowej wędrówce. A tak było blisko :-) Nasyciwszy się widokami schodzimy z grzbietu ostro w dół znów na dziko , gdzieś nam ścieżki z map się zapodziały :-) Dochodzimy do jakiegoś przysiółka wioski Riczki i ostatni parokilometrowy odcinek do Brustur pokonujemy niestety w burzy która nas zdradziecko dorwała. Ale za to pokonaliśmy go w tempie iście ekspresowym niczym Jurek na swej maszynie :-) W centrum Brusnego jedna z najstarszych cerkwi w okolicy którą w dniu wczorajszym nawet dobrze nie zlokalizowaliśmy tak gnaliśmy z Jurkiem :-) Pochodząca z 1785r drewniana cerkiew pw. Wniebowstąpienia Pańskiego.
  Prokurawa 515m npm - Brusnyj 944m npm - Łysina 941m npm - Chuha 950m npm - Riczka 515m npm - Bukowiec Riczki 1059m npm - Riczka 600m npm - Brustury 595m npm
  Tego dnia pokonaliśmy dystans 28,9km i 1388m przewyższenia. Odbyliśmy wędrówkę śladem starych drewnianych cerkwi i tylko ta burza na koniec...