2019.09.22. Magura Żydowska

Jedną z najpiękniejszych karpackich połonin jest leżąca na ukraińskim Zakarpaciu Połonina Borżawa. To malownicze pasmo górskie należy do Beskidów Połonińskich w łańcuchu Zewnętrznych Karpat Wschodnich. Graniczy z Połoniną Równą na zachodzie i Połoniną Krasną na wschodzie. Od północy z Bieszczadami Wschodnimi i Gorganami a od południa z pasmami Bużory i Tupego. W północnej części Borżawy na szczycie drugiego najwyższego szczytu pasma , Wielkiego Wierchu zbiegają się trzy grzbiety tworzące całą połoninę. Najkrótszym jest północno-zachodni grzbiet z wierzchołkami Płaja i Tomnatyka zwieńczony Woskreseńskim Wierchem. Nieco dłuższy południowo-zachodni z najwyższym szczytem Borżawy , mierzącym 1681m npm Stohem i najdłuższy , prawie 50cio kilometrowy południowo-wschodni. Zbocza są najczęściej zalesione a wyższe partie pokryte są połoninami tworzącymi najdłuższą połoninę na Zakarpaciu. Nie brak tu także jagodzin które szczelnym dywanem zarastają wielkie połacie połoniny. Dzięki stacji narciarskiej w Pilipcu Połonina Borżawa jest też łatwo dostępna dla niedoświadczonych turystów. Można stąd podjechać wyciągiem krzesełkowym znajdującym się na stokach Gimby na wysokość 1160m npm  Nasza grupa uważająca się co prawda za wytrawnych górskich turystów też skorzystała z tej okazji :-) Po wykwaterowaniu z gościnnego Hukliwego i dotarciu do Pilipca wjechaliśmy na krzesełkach ponad 1,5km i 425m przewyższenia. Na górnej stacji wyciągu już czekały na nas lokalne górskie marszrutki ale to już honor nam nie pozwolił :-) Około 300m przewyższenia do góry na Gimbę weszliśmy na własnych nogach :-) Ukazał się nam stąd piękny widok na boczny grzbiet Borżawy z najwyższym Stohem. Płaski wierzchołek Gimby mierzący1491m npm jest ulubionym miejscem ukraińskich paralotniarzy. Wyśmienite warunki noszenia ściągają tu licznych wielbicieli podniebnych lotów. Mogliśmy się przekonać o tym naocznie obserwując sporą ich grupę startującą i szybującą nad górami. Przy panującej pogodzie można im było tylko pozazdrościć widoków. My udaliśmy się na zdobycie trzeciego co do wysokości szczytu Borżawy , mierzącej 1517m npm Magury Żydowskiej. Wędrujemy na szczyt szeroką drogą pośród morza traw i jagodzin . Panorama z wierzchołka przy sprzyjającej pogodzie przepiękna , od polskich Bieszczad z Tarnicą przez wiele szczytów gorgańskich , połoniny Równą i Krasną na Świdowcu kończąc. Nawet nieśmiało na horyzoncie wyłaniała się Czarnohora :-) Idziemy jeszcze kawałek grzbietem i schodzimy do wioski Bukowiec. Tu przy zakrytym magazinie (niestety) i drewnianej cerkwi św. Archanioła Michała z 1808r czekał na nas już autokar.
  górna stacja wyciągu 1160m npm - Gimba 1491m npm - Żyd Magura 1517m npm - Grab 1374m npm - Bukowiec 600m npm
  Ostatniego dnia pokonaliśmy dystans 13,7km i 531m przewyższenia bez podejścia do wyciągu :-) Identyczną trasę przeszliśmy też cztery lata temu. Tym razem oprócz pięknej pogody towarzyszyli nam jeszcze paralotniarze , crossowcy i quadowcy :-) W sumie przez trzy dni wędrówek po ukraińskich Karpatach przeszliśmy 56km z prawie 3,5km przewyższeniem. Wycieczkę organizował Oddział PTTK w Sanoku a prowadził i omawiał po drodze co ciekawsze panoramy jak zwykle niezawodny Marek przy pomocy Wojtka. Kielce reprezentowała czwórka wędrowców w składzie : Ela , Wiola , Andrzej i piszący. W ten sposób zakończyliśmy chyba tegoroczny sezon ukraiński. Ale za rok pewnie wrócimy na te zakarpackie ścieżki :-)