2023.04.29. Broumovská vrchovina – Ostaš

Tegoroczną długą majówkę postanowiliśmy znów spędzić w Sudetach. Z różnych powodów trochę w okrojonym składzie wyruszyliśmy więc w trójkę ku nowej przygodzie. Razem z Anią i Andrzejem za cel wyprawy obraliśmy sobie leżącą w północno wschodnich Czechach Broumowską krainę. Cały ten teren jest objęty przez Obszar Chronionego Krajobrazu Broumovsko (Chráněná krajinná oblast Broumovsko) czyli czeski park narodowy CHKO Broumovsko). Po czeskiej stronie jest to Broumovská vrchovina czyli inaczej nasze Góry Stołowe a główną atrakcją regionu są występujące tu skalne miasta. Już w starożytności przez obszar ten przechodziły szlaki handlowe i osiedlali się ludzie. Pierwsze wzmianki o powstających tu osadach pochodzą z XIVw. Przez te ziemie przetoczyły się pustosząc ją najazdy husyckie, wojna trzydziestoletnia i wojny śląskie. Szczęśliwie nie prowadzono tu żadnych działań wojennych podczas II wojny światowej. Miejscowa ludność nie przejawiała zainteresowania mroczną skalną krainą i dopiero z początkiem XVIIIw wkroczyła tu turystyka. Zaczęli pojawiać się pierwsi turyści a jednym z pierwszych propagatorów Broumowska był Johann Wolfgang Goethe który przebywał tu w 1790r. Dzisiaj broumowskie skalne miasta są jednymi z najbardziej atrakcyjnych i malowniczych miejsc turystycznych w Czechach. Naszą przygodę z tym rejonem rozpoczęliśmy od niewielkiego miasteczka Police nad Metuji. Miejscowość została założona w XIIIw przez benedyktynów z klasztoru z Břevnova koło Pragi. Ponieważ Metuja płynie około 2km od miasta pierwotnie nazywało się ono od potoku który przepływa przez nie Police nad Ledhują. W mieście zachowały się liczne barokowe kamienice ale najcenniejszym zabytkiem jest XIIIwieczny pobenedyktyński klasztor z bazyliką Wniebowzięcia NMP. Miasto jest świetnym miejscem wypadowym do skalnych miast Broumovské steny i Ostaš. I właśnie dzisiaj ruszyliśmy na tą drugą górę stołową. Jest ona jedną z wyższych w czeskiej części Gór Stołowych i stanowi obszar rezerwatu przyrody Ostaš. Jej nazwa pochodzi od imienia św. Eustachego, patrona myśliwych. W czasach wojen dawała schronienie bezbronnej ludności ale była też miejscem kaźni gdzie najeźdźcy torturowali i mordowali swych przeciwników. Na górze jest kilka punktów widokowych z piękną panoramą na broumowską krainę. Nie wszystkie są jednak zawsze dostępne o czym mogliśmy się sami przekonać:-) U podnóża góry znajduje się następny rozległy skalny labirynt zwany Kocimi Skałami. Podobno dawno, dawno temu na skałach tych wylegiwały się koty stąd i ich nazwa. Powróciwszy do Polic nad Metują zwiedziliśmy jeszcze zabytkowe centrum miasteczka.
   Police nad Metují 435m npm - Pod Ostašem 568m npm – Ostaš 700m npm - Ostaš – osada 574m npm - Kočičí skály 595m npm – Dědov 455m npm - Žďár nad Metují 445m npm - Police nad Metují 435m npm
   Pokonaliśmy tego dnia dystans 16,7km z 457m przewyższenia. Z Polic nad Metują pojechaliśmy do odległego o 20km Mieroszowa który był naszą bazą wypadową na następne dni. Odbyliśmy krótką przechadzkę po tym założonym w pocz. XIVw miasteczku Friedland in Niederschlesien, nazwie jaką wtedy nosiła miejscowość. Sporo tu kamienic z XIX i pocz. XXw oraz kościół św. Michała Archanioła z XVIIw. Wybudowany w 1891r kościół ewangelicki opuszczony po 1945r przez wiernych i niszczejący został zburzony w 1979r. Na górującym nad miastem grzbiecie Kościelnej Góry zwanej też Górą Parkową stoi oddana w czerwcu 2015r wieża widokowa. Obok niej znajduje się ciekawy stół Waligóry i Wyrwidęba:-) Na koniec przechadzki udaliśmy się na poszukiwania jakowegoś wyszynku co okazało się nie taką łatwą sprawą. Ale znalezienie go wynagrodziły nam pyszne zapiekanki ziemniaczane:-)  Warto było przyjechać do Miroszowa gdzie na murze w centrum znaleźliśmy mural nawiązujący do młodzieżowego serialu Gruby. Nawet nie wiedziałem, że ten powstały w 1972r świetny serial był tu kręcony. Ekipa filmowa być może spała też w ośrodku który i my obraliśmy na kwaterę…