2023.07.03. Veľká Fatra , Hôľna Fatra – Ostredok i Rakytov

Nasza kwatera okazała się sąsiadować nie tylko z jakimiś ruinami dawnych fabryk, ale też z dworcem kolejowym. Niektórych to usypia, a niektórych jednak nie :-)  Rankiem podjechaliśmy kilkanaście kilometrów do wioski Liptovska Osada skąd autobusem dojechaliśmy dalej do wsi Staré Hory. Ślady działalności człowieka na tych terenach datowane są na 2tys lat przed naszą erą. Znalezione narzędzia górnicze z tego okresu świadczą o tym, że już wtedy wydobywano tu miedź. Staré Hory powstały prawdopodobnie w XIIIw i są jedną z najstarszych osad górniczych okolicy Bańskiej Bystrzycy. Rejon ten przodował w XVIw w wydobyciu miedzi na świecie. Oprócz miedzi wydobywano też srebro, ale z powodu wyczerpania pokładów tych kruszców kopalnie pozamykano na przełomie XIX i XXw. Wieś leży pomiędzy Wielką Fatrą a pasmem górskim Starohorskie Wierchy i jest popularnym turystycznym miejscem wypadowym w te góry. My naszą dzisiejszą wędrówkę rozpoczęliśmy przy murowanej kaplicy św. Anny z 1600r w Starych Horach. Spełniło się więc moje marzenie sprzed kilkunastu lat i zaplanowaną wtedy trasę zaczynamy dzisiaj :-) Szlak doprowadzana nas lasem do podszczytowego widokowego urwiska Majerovej skały. Niedaleko za szczytem wychodzimy z lasu i dalej wędrujemy przez rozległe połoniny. Pod szczytem Líška mijamy pozostałości górnej stacji wyciągu krzesełkowego z Turecká który stoi opuszczony od lat 90tych ubiegłego wieku. Dalej charakterystyczny trzeci co do wysokości szczyt Wielkiej Fatry z wojskowym ośrodkiem upstrzony antenami i radarami. Krížna oferuje turystom wspaniałą panoramę sięgającą od Węgier na południu aż do polskich Beskidów na północy. Na zachodzie całe pasmo Małej Fatry i Niskie Tatry od wschodu. I takie też widoki będą nam towarzyszyły podczas dalszej części wędrówki pokonując następne połoninne szczyty. Przez Frčkov docieramy na najwyższy szczyt Wielkiej Fatry, mierzący 1596m npm Ostredok. Pomiędzy Suchým Vrchom i Koniarky znajdują się położone blisko siebie dwa schrony turystyczne, Salaš pod Suchým Vrchom i Salaš Mandolina. Są to bezpłatne ogólnodostępne drewniane chatki przystosowane do całorocznego noclegowania, które Słowacy określają słowem utulňa. Następna na naszym szlaku była Ploská, zwornikowy szczyt, gdzie główne pasmo Wielkiej Fatry rozgałęzia się na dwie odnogi. Na wierzchołku symboliczny grób partyzanta Andreja Kissa który poległ tu 28 października 1944r podczas SNP. Tu opuszczamy główny szlak Wielkiej Fatry zwany Magistralą Wielkofatrzańską, który prowadzi dalej przez turczański grzbiet do wsi Ľubochňa leżącej nad Wagiem. Váh jest najdłuższą i największą rzeką płynącą w granicach Słowacji. My powędrowaliśmy wschodnim tzw. liptowskim grzbietem, częściowo zalesionym szlakiem w kierunku jednego z piękniejszych szczytów Wielliej Fatry. Rakytov jest czwartym co do wysokości szczytem tego pasma i zarazem najwyższym w jego wschodnim głównym grzbiecie. Stąd też rozpoczęliśmy nasze zejście do Liptowskiej Osady. Przy szlaku znajduje się nieduże schronisko górskie posiadające gospodarza, Horská útulňa Limba pod Rakytovom. Oferuje również zimne napoje z czego razem z Andrzejem oczywiście skwapliwie skorzystaliśmy :-) A nasze panie równie zimnymi napojami raczyły się już w Litowskiej Osadzie :-)
    Staré Hory 480m npm - Majerova skala 1283m npm - Líška 1445m npm - Krížna 1574m npm - Frčkov 1585m npm - Ostredok 1596m npm - Koniarky 1377m npm - sedlo Chyžky 1310m npm - Ploská 1532m npm - Sedlo Ploskej 1390m npm - Sedlo pod Čiernym kameňom 1266m npm - Minčol 1398m npm - Južné Rakytovské sedlo 1295m npm - Rakytov 1567m npm - Severné Rakytovské sedlo 1415m npm - Útulňa Limba 1198m npm - Hájovňa pred Teplou dolinou 633m npm - Liptovská Osada 603m npm
    Poszaleliśmy dzisiaj z Andrzejem pokonując ponad 33km z prawie 2km przewyższenia :-)  W ten upalny letni dzień po połoninach Halnej Fatry (Hôľna Fatra) wędrowaliśmy razem z Elą, Ewą i Andrzejem. Halna Fatra zajmuje południowo-wschodnią część Wielkiej Fatry. Nazwę tą stworzyli geografowie dzięki rozległym trawiastym halom ciągnącym się przez jej cały grzbiet. No prawie jak na bieszczadzkich czy też  ukraińskich połoninach :-)