2015.03.20. Świętokrzyskim szlakiem

Witam :)
   Tym razem zawitałem na Ponidzie , miejsce gdzie ostani raz chodzilem (po za I Ponidziańską 50tką) kilkanaście lat temu . I przez te lata chyba niewiele się tam zmieniło . Szlak na odcinku prawie osiemnastu kilometrów praktycznie nie istnieje . Ale po kolei ...

Czerwony szlak pieszy , zwany ,,Uzdrowiskowym,, łączący właśnie dwa uzdrowiska , Solec-Zdrój i Busko- Zdrój. Początek szlaku znajduje się (właściwie znajdował się , w tej chwili nic takiego  nie znalazłem) na przystanku PKS w Solcu . Pierwszy znak szlaku dopiero  paręnaście metrów dalej na słupie , razem ze znakiem szlaku zielonego Grochowiska - Wiślica (chyba też w opłakanym stanie) przy ulicy Kościuszki.  Historia uzdrowiska w Solcu-Zdroju sięga początku XIXw gdy w 1837r wybudowano pierwsze budynki leczniczo-kąpielowe . W samym centrum budynki sanatoryjne oraz kościól św. Mikolaja obok którego są dwie kamienne figury , św.Mikołaja i NMP . Szlak idzie wzdłuż drogi do wsi Włosnowice by po minięciu Solca skręcić w lewo w polną drogę. Nią prosto do wsi Zborów , gdzie znajduje się pałac Tarnowskich z 1803r Jeszcze niedawno był użytkowany przez Państwowy Dom Pomocy Społecznej dla Dorosłych. W 2007r pałac opustoszał i niestety pomału popada w ruinę. Od Zborowa aż do Sułkowic szlak poprowadzony został wzdłuż drogi asfaltowej, jedenaście kilometrów. Planowana tu jest zmiana przebiegu szlaku , oddział PTTK w Busku się tym zajmuje , zobaczymy . Po drodze we wsi Żuków kamienna figura Jezusa Frasobliwego z XVIIw  Dalej we wsi Piasek Mały kapliczka ,,szwedzka,, również z XVIIw i w zabudowaniach okrągła figura u góry z krzyżem z XVII w.  Po dojściu do Sułkowic następna kamienna figura , z XIXw Świętego Antoniego z Sułkowic . Przecinamy drogę z Buska do Solca i dalej lekko pod górkę dochodzimy polną drogą do kolejnej kamiennej figury gdzie skręcamy w lewo do przysiólka Sosnówki . Tu obok tartaku kolejna kamienna figura . Szlak idzie cały czas prosto , polną drogą aż do ... Przed wsią Skotniki pierwszy , świeży czerwony znak skrętu szlaku namalowany na słupie . W zeszłym roku Oddział Buski PTTK  odnowił i zmienił przebieg szlaku z Buska do Skotnik. Teraz szlak zakręca i wchodzi na Górę Kapturową a następnie dochodzi do wczesnośredniowiecznego grodziska z VII-VIIIw w Szcaworyżu . Tu napotykamy oznakowanie niczym na zimowych szlakach górskich , drewniane tyczki z namalowanym szlakiem. Schodzimy do Kapturowa i tu na drodze ze Szczaworyża napotykamy znaki małopolskiej  drogi św. Jakuba.  Szlak ten , liczący około dwustu kilometrów , z Sandomierza do Krakowa przemierzyłem parę lat temu  z jednym z autorów  przewodnika ,,Małopolska Droga św.Jakuba,, moim serdecznym przyjacielem , Mietkiem ... Buen Camino !  Dalej dochodzimy do Pęczelic , gdzie szlak znów został poprowadzony nową drogą . Obok Studni Gromadzkiej i resztek byłego zboru ariańskiego, zbudowanego w drugiej połowie XVIw szlak idzie dalej na Ostrą Górę i Górę Radzanowską ze zrujnowaną kamienną figurą św.Tekli. Następnie schodzimy do Owczar i tu ulicą Dębową przechodzimy obok kopalni iłów i dalej  ulicą Ceglaną dochodzimy do Buska-Zdroju. Szlak biegnie przez Park Zdrojowy , obok Domu Kultury , Aleją Mickiewicza do Placu Zwycięstwa i ulicy Poprzecznej . Tu na Starym Dworcu znajduje się węzeł szlaków gdzie swój koniec/początek ma też szlak czerwony z Buska-Zdroju do Solca-Zdroju. Wcześniej z Parku Zdrojowego szlak skręcał w ulicę Waryńskiego  do Dworca PKS gdzie miał swój koniec. Na stronie Oddziału PTTK  Busko-Zdrój jest informacja , że szlak ten ma być w tym roku dalej odnowiony aż do Solca-Zdroju , super :)  Na razie tylko dobra umiejętność czytania  mapy i ewntualnie GPS dają gwarancję przejścia tego szlaku. Na Ponidziu pięknie jest , a że jest tam jeszcze parę szlaków więc na pewno jeszcze tam zawitam :)

Szlak czerwony (zwany uzdrowiskowym lub slonecznym) poprowadzony przez Nieckę Solecką i Garb Wojczańsko-Pińczowski .

Solec-Zdrój - Zborów - Żuków - Piasek Mały - Sułkowice - Kargowy - Góra Kapturowa - Kapturów - Pęczelice - Ostra Góra - Góra Radzanowska - Owczary - Busko-Zdrój

Mój GPS pokazał odległość 29km i 350m przewyższenia

Wiosnę już czuć więc serdecznie pozdrawiam wiosennie :)