2022.06.16. Dolina Białych Stawów.

Miałem parę pomysłów na dłuższy czerwcowy weekend ale w końcu stanęło na wyjeździe … jednodniowym i późniejszym błogim odpoczynku:-) Wybraliśmy się razem z Wiola i Darkiem a nasze tęskne spojrzenia od jakiegoś czasu kierowały się w stronę Tatr to i tam teraz uderzyliśmy. A że jakoś tak najrzadziej drerptałem ścieżkami ich wschodniej części więc co by to nadrobić wybraliśmy się w Tatry Bielskie. Podróż jak podróż przebiegła nam sennie i może dlatego mimo usilnych starań nie zdążyliśmy na rejsowy autobus który mignął nam po drodze. Ale za to w oczekiwaniu na następny mogliśmy zgłębić ofertą kulinarną słowackiej kuchni, no na razie tylko przez szybę:-) W końcu jednak udało nam się dotrzeć do miejsca naszego wymarszu w wiosce Żdiar. Na dzisiejszą pieszą wędrówkę wyruszyliśmy z narciarskiego ośrodka Skicentrum Strednica. I tak idąc przez Monkovą Dolinę wkroczyliśmy w świat Tatr Bielskich. Są one najbardziej wysuniętą na wschód i najmniejszą częścią Tatr. Niestety na najwyższe szczyty tego pasma dziś nie prowadzą żadne szlaki, ale nie zawsze tak było. Władze czeskie pozamykały w latach 1978-1980 niektóre z nich motywując to względami przyrody. A tak naprawdę chodziło o spokój i bezpieczeństwo gości rządowego ośrodka wypoczynkowego znajdującego się w Jaworzynie. Osiągnąwszy Szeroką Przełęcz Bielską znaleźliśmy się pomiędzy grzbietami Koperszadów i ukazała się nam piękna panorama szczytów Tatr Wysokich. Widoczna była też jeszcze ścieżka którą wiódł dawniej szlak z przełęczy na pobliską Płaczliwą Skałę. Zeszliśmy do Doliny Białych Stawów stanowiącej część Doliny Kieżmarskiej leżącej w Tatrach Wysokich na granicy z Tatrami Bielskimi.  W dolinie tej znajduje się kilkanaście niewielkich stawów z największym Wielkim Białym Stawem. Ma on 0,95ha powierzchni i tylko metr głębokości. Wypływa z niego Biały Potok Kieżmarski który na wysokości około 1350m npm zasila Zielony Potok Kieżmarski który łącząc się z Potokiem spod Kopy tworzy potok Biała Woda będący największym ciekiem wodnym Doliny Kieżmarskiej. Biała Woda zwana też Białą Wodą Kieżmarską po opuszczeniu Tatr wpływa na Kotlinę Podtatrzańską gdzie zasila Poprad. Drugi największy staw Doliny Białych Stawów to Stręgacznik zwany też Trójkątnym Stawem lub Wyżnim Białym Stawem. Otoczony torfami i mchami ma powierzchnię 0,170ha przy 1,2m głębokości. Nad brzegiem Wielkiego Białego Stawu stało też schronisko zwane Keżmarską chatą które spłonęło 7 października 1974r. Władze TANAP nie zezwalają jednak na jego odbudowę. Nad Doliną Białych Stawów wznosi się piękny Jagnięcy Szczyt który kto wie, może odwiedzimy niebawem.
   Dolina Białych Stawów / dolina Bielych plies
     Wielki Biały Staw / Velke Biele Pleso 1615m npm
     Stręgacznik / Trojuholnikove pleso 1611m npm
I tak dalej przeszliśmy przez Rakuską polanę do chaty Plesnivec gdzie posililiśmy się co nie co:-) Przez Dolinę do siedmiu Źródeł zeszliśmy do Tatrzańskiej Kotliny gdzie niestety planowaną jaskinię już nam zamknięto. A w drodze powrotnej do Kielc nawet prognozowany deszcz się odnalazł:-)