Podgórze Sudeckie 09 -17 lipiec 2023

Celem kolejnej wyprawy rowerowej był wyjazd na Pogórze Sudeckie. Ale przejazd rozpoczęliśmy wcześniej na Nizinie Śląskiej - w Głogowie nad Odrą, mieście pięknie odbudowującym się po zniszczeniach wojennych. Stąd już na rowerach ruszyliśmy do Szprotawy, miasta należącego historycznie do Dolnego Śląska, a obecnie administracyjnie przyłączonego do województwa lubuskiego.
Po drodze zatrzymaliśmy się na krótki postój przy jednym z najstarszych dębów w Polsce – Dębie Chrobry (niem. Grosse Eiche). Wiek drzewa obliczono na 750 lat. Niestety w 2014 rok dąb został podpalony i od tego czasu uważa się go za obumarły.
W granicach położonej nad Bobrem Szprotawy, w jej zachodniej części znajduje się Iława; niegdyś odrębna wieś. Było to domniemane miejsce spotkania Bolesława Chrobrego z Ottonem III w roku 1000, podczas pielgrzymki cesarza do grobu świętego Wojciecha w Gnieźnie.
Z tego miejsca zaczęliśmy przejazd w górę rzeki Bóbr, który kontynuowaliśmy w ciągu najbliższych trzech dni. Bóbr jest największym z lewobrzeżnych dopływów Odry, a jego źródła znajdują się w Karkonoszach, ale jeszcze po stronie czeskiej. Podczas rowerowej eskapady odwiedziliśmy w dolinie Bobru takie miejscowości jak: Szprotawa, Bolesławiec, Wleń, Pilchowice, Siedlęcin, północne części Jeleniej Góry, Łomnicę, Wojanów, Bobrów, Trzcińsko , Janowice Wielkie i Kamienną Górę. Z Bolesławca do Wlenia przejechaliśmy przez Gryfów Śląski nad Kwisą, najbardziej na zachód położonego miasta podczas tej wycieczki oraz przez Lubomierz, znany z tego, że tutaj były kręcone sceny filmu Sami Swoi. Lubomierz znajduje się na Pogórzu Izerskim, skąd mieliśmy piękne widoki na Góry Izerskie i Karkonosze. W Pilchowicach została w 1912 r. zbudowana zapora o wysokości 62 metrów, będąca najwyższą zaporą kamienną i łukową w obecnych granicach Polski, a drugą co do wysokości po Solinie. W Siedlęcinie obejrzeliśmy Wieżę Książęcą z 1313 roku, gdzie znajdują się słynne polichromie wykonane w technice al secco. Powstały w latach 1345-1346, co czyni je najstarszymi, niesakralnymi malowidłami w Polsce. Wyjątkowa jest też ich tematyka, bowiem nawiązują do legendy rycerza Okrągłego Stołu - Sir Lancelota.
Malowniczy jest też odcinek doliny Bobru pomiędzy Jelenią Górą a Janowicami Wielkim. Znajdują się tam pięknie odnowione pałace w Łomnicy i Wojanowie , które obecnie wykorzystywane są jako obiekty hotelarskie. W Janowicach Wielkich opuściliśmy dolinę Bobru i wspiąwszy się na Przełęcz Rędzińską (805 m) w Rudawach Janowickich osiągnęliśmy najwyższy punkt na naszej trasie.
Z  Pisarzowic, gdzie mieliśmy nocleg w gospodarstwie agroturystycznym dojechaliśmy do Kamiennej Góry, która położona jest nad Bobrem. Tutaj ostatecznie pożegnaliśmy się z piękną dolnośląską rzeką. Z Kamiennej Góry udaliśmy się na północ w stronę Bolkowa i Jawora. W Jaworze zwiedziliśmy słynny Kościół Pokoju zbudowany dla protestantów śląskich po wojnie trzydziestoletniej w XVII wieku. Podobny kościół znajduje się Świdnicy, który również mieliśmy możliwość zwiedzić. W końcowej części wycieczki obejrzeliśmy jeszcze Złotoryję na Pogórzu Kaczawskim, Legnicę na Nizinie Śląskiej oraz kilka miast na Przedgórzu Sudeckim: wspomnianą Świdnicę, Strzegom, Sobótkę, Niemczę i Strzelin. Z Sobótki położonej u stóp Ślęży udaliśmy się częściowo na rowerach, częściowo pieszo na szczyt góry położonej na wysokości 717 m.
Wycieczkę zakończyliśmy w Brzegu nad Odrą, skąd pociągiem wróciliśmy do domu.
Cała trasa naszej 9-dniowej rowerowej wyprawy z Głogowa do Brzegu wyniosła ponad 570 kilometrów, a odbyliśmy ją w 6- osobowym składzie.