2022.03.27. Gorc.

Co by tak odpocząć trochę od tych naszych wędrówek po Beskidzie Niskim oraz po tych wszystkich sąsiadujących z nim pogórzach i jednocześnie zadowolić nasze panie które pragną cały czas tylko wysoko szczytować wybraliśmy się w Gorce. Pasmo górskie leżące stosunkowo niedaleko Kielc ale jakoś tak rzadko przez nas odwiedzane. Gorce leżące w Beskidach Zachodnich nazwę swą zawdzięczają prawdopodobnie od słowa gorzeć które oznaczało sposób uzyskiwania śródleśnych polan podczas wypalania lasu metodą żarową. Można o tym wyczytać w aktach z 1254r a także u Jana Długosza w 1480r. Pasmo Gorców sąsiaduje od północnego wschodu z Beskidem Wyspowym, od północnego zachodu z Kotliną Rabczańską, od zachodu z Beskidem Orawsko-Podhalańskim, od południa z Kotliną Nowotarska i Pieninami oraz od wschodu z Beskidem Sądeckim. Gorce są w sumie niedużym pasmem górskim mającym około 33km długości i 15km szerokości. My oczywiście po odwiedzeniu jakiejś stacji zwanej benzynową zameldowaliśmy się na parkingu przykościelnym w miejscowości Ochotnica Dolna. Wieś ta powstała w XVw na prawie wołoskim. Ochotnica Dolna razem z sąsiednią Ochotnicą Górną do czasu podziału administracyjnego w 1910r tworzyły najdłuższą wieś w Polsce. Ówczesna wieś Ochotnica liczyła wtedy prawie 25km długości:-) To mniej więcej tak jakby w linii  prostej połączyć rynki kieleckie i małogoskie:-) Podczas II wojny światowej miała miejsce pacyfikacja wsi. W odwecie za zabicie przez partyzantów sowieckich oficera SS w przeddzień Wigilii Świąt Bożego Narodzenia 1944r Niemcy spalili około 50 gospodarstw i zabili 56 jej mieszkańców. O tej zbrodni zwanej Krwawą Wigilią przypomina usytuowany w centrum Ochotnicy Dolnej odsłonięty 22 sierpnia 1964r pomnik ofiar pacyfikacji wsi. Po drugiej stronie drogi przebiegającej przez wieś znajduje się drewniany kościół pw. Znalezienia Krzyża Świętego. Niewielki drewniany kościółek istniał w Ochotnicy obok cmentarza już od połowy XVIw. Obecna zabytkowa drewniana świątynia wybudowana w 1816r posiada wyposażenie ze skasowanego na początku XIXw klasztoru franciszkanów w Nowym Sączu. Obok kościoła, przy cmentarzu stoi kamienno-drewniana dzwonnica pochodząca z XVIIIw. Na cmentarzu zachowały się zabytkowe nagrobki dawnych dziedziców Ochotnicy, Tetmajerów i Kołodziejskich. Spoczywają tu także w zbiorowej mogile ofiary pacyfikacji z grudnia 1944r oraz partyzanci zamordowani 25 września 1944r przez hitlerowców na Lubaniu. Po obejrzeniu tych miejsc rozpoczęliśmy naszą górska wędrówkę na jeden z najwyższych szczytów Gorców. Kilka lat temu dzięki inwestycjom Gminy Ochotnica na gorczańskich szczytach postawiono kilka widokowych wież. Odwiedziliśmy wcześniej jedną z nich na Lubaniu więc teraz wdrapaliśmy się na tą postawioną na Gorcu. Wierzchołek Gorca mierzący 1228mpm w 2015r został podwyższony właśnie o nową drewnianą wieżę widokową. Z niej rozciąga się piękna panorama na pobliskie Beskidy, Pieniny a nawet strzeliste wierzchołki Tatr. Wieżę tą  wybudowano w ramach projektu ,,Gmina Ochotnica Dolna enklawą aktywnego wypoczynku w sercu Gorców,, Postawiono w sumie ich cztery, oprócz Gorca następne stoją na Lubaniu, Magurkach i Koziarzu. Na jednej z polan pod szczytem Gorca od 1968r działa w okresie letnim studencka baza namiotowa prowadzona przez Studenckie Kolo Przewodników w Krakowie. My z Gorca jeszcze częściowo w śnieżnej szacie zeszliśmy z powrotem do Ochotnicy Dolnej. W centrum wsi niedaleko potoku Ochotnica stoi zabytkowy młyn wodny. Ten drewniany zespół młyński powstał w 1870r na miejscu wcześniejszego zniszczonego przez powódż. Jakoś tak dla mnie nosi on swojską nazwę Młyna u Pana Mazurka:-) I choć właściciela w obejściu nie spotkałem to zabudowania zastałem otwarte więc je zwiedziłem. Od kilku lat zabudowania młyna są odnawiane dzięki pracy właściciela działki i wsparciu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Niedaleko młyna stoi zabytkowa murowana kapliczka domkowa.
    Ochotnica Dolna 465m npm - Gorcowe 590m npm - Borysówka 839m npm - Wierch Babiniec 1060m npm - Jaworzynka Gorcowska 1088m npm - Gorc 1228m npm - Wierch Lelonek 955m npm - Przełęcz Wierch Młynne 732m npm - Ochotnica Dolna 465m npm
    I tak tej pięknej niedzieli pokonaliśmy dystans prawie 23km z 831m przewyższenia. Wędrowaliśmy po gorczańskich ścieżkach razem z Elą, Wiolą, Andrzejem i Darkiem. Większość trasy przebiegała przez teren utworzonego w 1981r Gorczańskiego Parku Narodowego. Wracając do Kielc jak zwykle snuliśmy plany na najbliższą przyszłość. A co nam ona przyniesie - zobaczymy wkrótce:-)