2022.07.23. Oravská Magura – Magurka i Tvrdošín

Wyjazd z gatunku do końca nic nie wiadomo:-) Mieliśmy zaplanowaną tygodniową wyprawę po rumuńskich górach przeróżnych ale niestety ze względów zdrowotnych musieliśmy ją odłożyć na przyszły rok. W ten sposób niejako w zastępstwie w końcu wybraliśmy się w równie przeróżne góry Słowacji:-) A że nie samymi górami człowiek żyje to i naszą wycieczkę zaczęliśmy od zwiedzenia kościółka. Był nim gotycki drewniany rzymskokatolicki Kościół Wszystkich Świętych (Kostol Všetkých svätých) w Twardoszynie (Tvrdošín). Świątynia powstała w II połowie XVw z barokowym ołtarzem z XVIIIw jest najstarszym zabytkiem miasteczka. Twardoszyński kościół razem z kilkoma innymi drewnianymi świątyniami słowackimi znalazł się w 2008r na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Świątynia wraz z cmentarzem otoczona jest kamiennym murem z barokową bramą zwieńczoną gontowym dachem. Dzisiaj pełni funkcję muzealną i służy wiernym tylko raz w roku w okolicach święta Wszystkich Świętych. Wierni mogą uczęszczać do położonego w centrum miejscowości murowanego kościoła rzymskokatolickiego Trójcy Przenajświętszej (Kostol Najsvätejšej Trojice). Jego budowę rozpoczęto 24 maja 1766r w miejscu drewnianej świątyni która spłonęła w 1638r. Przed wejściem do kościoła stoją dwie kamienne figury pochodzące z końca XVIIIw , kolumna maryjna i św. Jana Nepomucena. Również z tego okresu jest figura św. Floriana umieszczona w niszy nad wejściem do zakrystii. W okolicach Twardoszyna odkryto liczne pozostałości słowiańskich osad z IXw. W tych czasach wiódł tędy szlak handlowy z Węgier do Polski. W XIIIw za panowania króla Andrzeja II prawdopodobnie powstała tu węgierska komora celna. 15 lipca 1369r król Ludwik Andegaweński nadał osadzie prawa miejskie. Twardoszyn rozwijał się jako ośrodek rzemiosła do XVIIw kiedy to wojny tureckie i powstania antyhabsburskie doprowadziły do jego upadku. Miasto zaczęło się odradzać wiek później kiedy nastąpił napływ ludności zajmującej się rolnictwem i hodowlą bydła oraz powstał przemysł lniarski. Twardoszyn leży nad Orawą między pasmami górskimi Skoruszyńskich Wierchów i Magury Orawskiej. I właśnie wierchami tego drugiego pasma wędrowaliśmy dzisiaj. A ponieważ pogoda była i duszna i parna to i po wdrapaniu się na polankę pod Jaworowym uskuteczniliśmy małą drzemkę:-) Magura Orawska (Oravská Magura) leży w północnej części Słowacji granicząc z Beskidami Orawskimi, Małą Fatrą, Górami Choczańskimi, Skoruszyńskimi Wierchami i Kotliną Orawską. Dzieli się na trzy pasma i my poruszaliśmy się po części wschodniej zwanej od jej najwyższego szczytu pasmem Budina. Magurka z charakterystyczną wysoka wieżą przekaźnika telekomunikacyjnego jest drugim najwyższym szczytem tej części MO:-) Już w XVIIIw powstał pomysł budowy tamy na Orawie żeby zapobiec jej częstym wylewom. Po kilku niezrealizowanych projektach prace które ruszyły w 1941r niestety przerwał koniec II wojny światowej. Po wojnie powstał nowy projekt zapory którą ostatecznie ukończono w 1954r. Mogliśmy się przekonać że dzisiaj jest to dla niektórych bardzo atrakcyjny rejon:-) Większość trasy z orawskiej tamy do Twardoszyna pokonaliśmy ,,drogą zwierząt,, czyli asfaltem na którym co rusz spotykaliśmy rozjechane jakieś stworzenia. Wszystko to przez nadciągająca burzę która zmusiła nas do rezygnacji  z pójścia szlakiem na Uhisko i Borową. To może następnym razem:-)
   Tvrdosin 570m npm – Javorovy vrch 1075m npm – Priehyby 973m npm – Magurka 1107m npm – Krivina 686m npm – Oravska Priehrada 595m npm – Tvrdosin 570m npm
Pokonaliśmy tego dnia dystans prawie 23,5km z 712m przewyższenia. Po ścieżkach Orawskiej Magury wędrowaliśmy razem z Elą, Andrzejem i Markiem. Na koniec z Twardoszyna udaliśmy się jeszcze do Zuberca gdzie mieliśmy zamówione noclegi u sympatycznej pani Kovalcikovej:-) A tu po pięknym i dusznym dniu przyszła spodziewana ulewa więc pogodę mieliśmy iście barową:-)