2023.01.06. Maślana Góra.

Turystyczny nowy rok rozpoczęliśmy kontynuując naszą przygodę z Koroną Beskidu Niskiego. Udając się nań zaś po drodze odwiedziliśmy jedną z naszych ulubionych stacji zwanych benzynową, tą na którą dla niektórych niestety nie ma wjazdu:-) Ale stąd już niedaleko mieliśmy do położonego w dolinie Ropy dawnego miasteczka Szymbark. W średniowieczu osada ta była rezydencją obronną rodu rycerskiego Gładyszów. Dzisiejsza wieś Szymbark leży u południowego rozległego masywu Maślanej Góry a ponieważ jej wierzchołek znalazł się w wykazie szczytów KBN to i właśnie tam się udaliśmy. Okiełznawszy rozchwianą naszą orientację zaparkowaliśmy w końcu auta przy wzniesionym w 1984r nowym murowanym kościele pw. MB Szkaplerznej. Na leżącym niedaleko parafialnym cmentarzu w wydzielonej kwaterze znajduje się cm. wojenny nr. 74 z okresu I wojny światowej. Spoczywa na nim w 12 mogiłach zbiorowych i w 36 pojedynczych 45 żołnierzy austro-węgierskich, 28 żołnierzy niemieckich i 5 żołnierzy rosyjskich. Polegli oni w latach 1914-1915 w okolicach Szymbarku broniąc podejść do pobliskich Gorlic. Znajduje się tu też grób 6 żołnierzy polskich z 1 Pułku Strzelców Podhalańskich poległych w potyczce z Niemcami 7 września 1939r. Podchodząc do góry przypomniała sobie o nas Pani Zima obsypując wszystko wokół drobnym białym puchem. No ale przecież mamy dopiero początek stycznia:-) Cały masyw Maślanej Góry porastają lasy bukowo-jodłowe więc widoków tu nie uświadczyliśmy, ale za to na szczycie znajduje się widoczny z daleka maszt telekomunikacyjny. Jest też i stosowna tabliczka z nazwą szczytu przy której udało nam się nawet po wielu próbach uwiecznić na zdjęciu dzisiejszych zdobywców Maślanej Góry:-) Dlatego też podobno warto było nawet marznąć:-) Część masywu Maślanej Góry obejmuje rezerwat przyrody Jelenia Góra zaś na jej południowo-wschodnim stoku znajduje się największe osuwisko w polskich Karpatach.Osuwisko Szklarki powstało w 1784r. a ponowne jego ożywienie z 1913r doprowadziło do utworzenia jednego z największych w polskich Karpatach jeziora osuwiskowego, Beskidzkiego Morskiego Oka. Dalej schodząc do przysiółka Szymbarku - Łęgi przyszło nam się zmagać z niespodziewanym płotem. A za tym płotem znajduje się cm. wojenny nr. 73 z okresu I wojny światowej na którym pochowano poległych w 1915r. W 2 mogiłach zbiorowych i 33 pojedynczych grobach spoczywa tu 21 żołnierzy niemieckich i 16 żołnierzy austro-węgierskich. Cmentarz powstał niedaleko istniejącego podczas tej wojny szpitala polowego, zlokalizowanego w pobliżu majątku Kazimierza Groblewskiego. W innym szymbarskim przysiółku Doliny leżącym po drugiej stronie Ropy stoi drewniana cerkiew. To dawna świątynia greckokatolicka powstała w 1790r (lub w 1821 jak podają inne dokumenty), cerkiew Narodzenia Bogarodzicy. Po wysiedleniu Łemków w 1947r świątynia została przejęta przez parafię rzymskokatolicką z Szymbarku. Niestety rzadko użytkowana powoli niszczała. Obecnie dzięki pracom konserwatorskim przeprowadzonym w latach 1992-93 świątynia jest w bardzo dobrym stanie. Przy cerkwi stary cmentarz łemkowski na którym zachowało się kilka zabytkowych kamiennych nagrobków. W Szymbarku jest też zlokalizowany jeszcze jeden cmentarz wojenny z okresu I wojny światowej. To cm. nr 75 znajdujący się przy drodze Grybów – Gorlice, w pobliżu skrzyżowania z drogą do Bielanki. W 9 mogiłach zbiorowych i 11 pojedynczych pochowano tu 28 żołnierzy z armii austro-węgierskiej i 4 z armii rosyjskiej poległych w latach 1914-1915. Wszystkie te trzy szymbarskie cmentarze są dziełem austriackiego architekta i inżyniera, porucznika Hansa Mayera. W Szymbarku obok nowego kościoła MB Szkaplerznej stoi stary zabytkowy drewniany kościółek św. Wojciecha powstały w 1782r. Zastawszy go w remoncie szanse wejścia do środka mieliśmy niestety żadne. Część jego dawnego wyposażenia znajduje się w nowej murowanej świątyni. W ogrodzenie tej świątyni wkomponowana jest murowana parawanowa dzwonnica powstała na przełomie XIX i XXw. Dawniej teren przykościelny był miejscem pochówku, był tu przykościelny cmentarz. Do dzisiaj zachował się na nim tylko jeden pomnik - grobowiec właścicieli Szymbarku w XIXw, rodziny Żywickich.
  Szymbark 325m npm – Jelenia Góra 684m npm – MAŚLANA GÓRA 753m npm – Morskie Oko 603m npm – Łęgi 330m npm – Doliny 355m npm – Szymbark 325m npm
  Podczas pierwszej tegorocznej wycieczki pokonaliśmy dystans 20,7km z 723m przewyższenia. Kolejny koronny szczyt Beskidu Niskiego zdobyliśmy razem z Elą, Tamarą, Wiolą, Andrzejem, Darkiem, Jurkiem i Tomkiem. Jeszcze nigdy nie weszliśmy na jakikolwiek koronny szczyt tak ... licznie:-) Maślana Góra jest jednym z najwyższych szczytów najbardziej na zachód wysuniętego pasma Beskidu Niskiego, Gór Grybowskich. Na koniec dnia pojechaliśmy do wsi Łosie gdzie u Gosi znaleźliśmy swą kwaterę. Tu turystyczny nowy rok zainaugurowaliśmy prawdziwym szampanem a co niektórzy przeciągnęli go nawet na piwa regionalne serwowane w pstrągowych klimatach:-) No i nakreśliliśmy też tegoroczne priorytety. Oj będzie się działo, w tym roku oczywiście:-)