2023.05.14. Chočské vrchy - Veľký Choč

Witam ;-)
     Rano wstaliśmy w doskonałych humorach, nie tak jak ostatniego pobytu w Luckach:-)  Autko zostawiliśmy na tym samym parkingu co wtedy i ruszyliśmy przez uzdrowiskową zabudowę Lucki na podbój Gór Choczańskich. Po dojściu do przełęczy Vráca posmakowaliśmy też kosówkowej ścieżki na Małego Chocza. Nawet jakieś krokusy się tu jeszcze zachowały. Dalej resztki śniegu i trochę łańcucha wyprowadziły nas na skalisty wierzchołek Wielkiego Chocza. Ze szczytu roztacza się jedna z piękniejszych panoram na Słowacji. Imponująca obejmuje większość gór tego kraju. Widać było dzisiaj ośnieżone jeszcze wierzchołki Tatr Niżnych i w oddali Tatr, Wielką i Małą Fatrę, Orawskie Beskidy i Magurę oraz wiele pomniejszych pasm. A w dole szeroka Kotlina Liptowska z Liptowską Marą. Na szczyt prowadzi kilka znakowanych szlaków turystycznych i jest on ulubionym celem wycieczek. Weszliśmy jednym z popularniejszych szlaków z Lucky i dlatego dla odmiany zeszliśmy mniej uczęszczaną ścieżką do wsi Turik. Ale po drodze była jeszcze rozległa Pośrednia Polana, dawna hala pasterska położona na południowo-zachodnim grzbiecie Wielkiego Chocza. W starym szałasie pasterskim gości słynny Hotel Chocz oferujący schronienie turystom. Z polany dalej jak my to lubimy ,,na krechę,, przedarliśmy się do leśniczówki Vlnikova chata skąd już leśną drogą dotarliśmy do Turika. Stąd już bardziej widokową trasą, miejscami na odkrytym terenie doszliśmy do Lucky.
    Lúčky 575m npm - Jastrabia dolina 645m npm - Sedlo Vráca 1422m npm - Mały Chocz 1465m npm - Veľký Choč 1608m npm - Stredná Poľana (Hotel Choč) 1250m npm - Vlníkova chata  715m npm – Turík 570m npm - Lúčky 575m npm
   Drugiego dnia naszej słowackiej wyprawy przeszliśmy prawie 20km z 1127m przewyższenia. Wędrując w składzie wczorajszym razem z Elą, Wiolą, Andrzejem i Darkiem zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór Choczańskich. Z różnych powodów nie udało nam się to w październiku i w kwietniu ale teraz dopięliśmy swego, do trzech razy sztuka:-)  Góry Choczańskie (Chočské vrchy) leżące w północnej części Słowacji tworzą trzy grupy: grupę Wielkiego Chocza, Sielnickich Wierchów i grupę Prosiecznego. Tą ostatnią było mi nawet dane zdobyć w październiku, niestety:-) Góry Choczańskie graniczą od północy z Pogórzem Orawskim, od wschodu z Tatrami Zachodnimi, od południa z Kotliną Liptowską i od zachodu z Szypską Fatrą (północna część Wielkiej Fatry). Dawniej pasmo to występowało pod nazwą Hal liptowsko-orawskich. I tak tym razem szczęśliwie zakończyliśmy tą słowacką przygodę:-) Wielki Chocz - dało się:-)