2023.07.02. Veľká Fatra , Bralná Fatra – Ostrá, Lubená i Tlstá

Kilkanaście lat temu zamarzyło mi się przejść Wielką Fatrę z namiotem. Ułożyłem sobie nawet kilkudniową trasę pieszą, zaplanowałem też nawet wszelkie dojazdy i … odłożyłem me plany na półkę. Co jakiś czas powracałem do tego mojego pomysłu tylko zawsze czegoś brakowało, ale chyba czasu i może chęci najbardziej :-) W tym roku powstał u nas pomysł, żeby odwiedzić sąsiednią piękną Małą Fatrę, ale okazało się, że w tym czasie niektóre szlaki są remontowane i pozamykane. Niejako więc w zastępstwie ułożyliśmy plan na czterodniową wycieczkę do Wielkiej Fatry. Termin wyjazdu ze względu na pogodę okazał się niepewny do końca, ale jednak w końcu ruszyliśmy. Co prawda okroiliśmy naszą wyprawę o jeden dzień, ale któż z nas lubi moknąć :-) Wkrótce okazało się, że postąpiliśmy słusznie za co aura okrasiła nas iście upalną pogodą :-) Po drodze, jak to u nas bywa w zwyczaju oczywiście zajrzeliśmy do znanej już nam przygranicznej stacji benzynowej, a dalej to już poszło. Wędrówkę zaczęliśmy w leżącej u podnóża Wielkiej Fatry, u wylotu dolin Blatnickiej i Gaderskiej wiosce Blatnica. Ślady osadnictwa ludzkiego na tym terenie odkryto podczas praz archeologicznych już z epoki brązu. Prawdopodobnie też w VIII i IXw istniała tu słowiańska osada a sama Blatnica jest wzmiankowana w 1230r co czyni ją najstarszą miejscowość rejonu Turec. W wiosce oprócz starej zabudowy zachowało się kilka zabytków. Stoją tu obok siebie dwa kasztele, mieszczący muzeum barokowo-klasycystyczny z I poł. XVIIIw i późnobarokowy z końca tego samego wieku oraz ewangelicki kościół powstały w latach 1785-1786 z dobudowaną w XIXw wieżą. Blatnica leży u wylotu dwóch dolin a w miejscu, gdzie rozdzielają się one stoi pomnik Słowackiego Powstania Narodowego. Otoczenie tych dolin jest jednym z podregionów Wielkiej Fatry nazywane Skalną Fatrą (Bralná Fatra) i zajmuje południowo-zachodnią część tego górskiego pasma. Przeważają tu skaliste grzbiety pełne skalnych turni, okien i jaskiń. I właśnie przez takie kamienne okno i trochę łańcucha prowadzi szlak na jeden z najbardziej charakterystycznych szczytów tego podregionu, skalistą Ostrą. Wędrując dalej grzbietem przez najwyższą Lubenę dotarliśmy do wspaniałego miejsca widokowego jakim jest wierzchołek Tlstá. W dole rozpościera się Kotlina Turczańska nad która piętrzy się masyw Małej Fatry a z drugiej strony połoninne wzniesienia Wielkiej Fatry. Schodząc na dół natkniemy się znów na odcinki ubezpieczone łańcuchami i kilka jaskiń krasowych z których największą jest jaskinia Mažarná. Odkryto w niej kości niedźwiedzia jaskiniowego oraz przedmioty z epoki brązu. W bufecie Chata pod hradom przy dzisiejszym upale jakże pysznie smakowały zimne napoje :-)    Ruiny średniowiecznego zamku Blatnica (Blatnický hrad) wznoszą się na przełączce oddzielającej Kotlinę Turczańską od Doliny Gaderskiej. Zamek powstał w XIIIw przy trakcie handlowym z Ponitrza na Orawę i dalej aż nad Bałtyk. Należący początkowo do Piotra z Brezowicy szybko znalazł się w rękach królewskich a później wielokrotnie zmieniał właścicieli. Opuszczony w 1790r i niezamieszkały z czasem popadł w ruinę.
     Blatnica 505m npm -  Ústie Konského Dolu 512m npm – Muráň 1050m npm - Sedlo Ostrej 1200m npm - Ostrá 1247m npm - Sedlo Ostrej 1200m npm - Zadná Ostrá 1254m npm - Bágľov kopec 1280m npm - Lubená 1414m npm - Tlstá 1373m npm - Jaskyňa Mažarná 850m npm - Ústie Vápennej doliny 527m npm - Blatnický hrad 612m npm - Blatnica 505m npm
   Pierwszego dnia naszej fatrzańskiej przygody przeszliśmy 23,3km z 1258m przewyższenia. Po Skalnej Fatrze wędrowaliśmy razem z Elą, Ewą, Andrzejem i Markiem. Myślą przewodnią dzisiejszego dnia została niespodziewanie d… :-) Okazało się, że trzeba na nią zważać szczególnie w samochodzie, co by pod prąd nie wjechać :-)  Zaduch był dzisiejszego dnia niesamowity, ale jakoś daliśmy radę. Na koniec przyszło nam jeszcze odszukać kwaterę w Ružomberoku która okazała się istnym … sezamem :-)  Ale i tu w sumie nie wiedzieć jak, ale daliśmy radę :-)