2023.11.12. Trojmezí

Drugiego dnia naszej przygody z Międzygórzem Jabłonkowsko-Koniakowskim (w sumie, ponieważ większość dnia spędziliśmy po słowackiej stronie to Jablunkovské medzihorie) rozpoczęliśmy od podróży pociągiem. Na zwardońskim dworcu PKP już czekał na nas wagonik Železnice Slovenskej republiky którym dojechaliśmy dzięki uprzejmości słowackiego konduktora aż za Skalité, do stacji Čierne pri Čadci – zastávka. Niedaleko przystanku przebiega Autostrada D3 zwana autostradą kysucką w której ciągu znajduje się najwyższy most środkowo-wschodniej Europy. To oddany w 2017r, długi na prawie 600m i wysoki na 85m od dna doliny most Valy pod którym mieliśmy okazję przejść. Stąd już niedaleko do tróstyku granic Polski, Czech i Słowacji który powstał po podziale Czechosłowacji 1 stycznia 1993r. Jest to jeden z sześciu trójstyków Polski, wcześniej w tym miejscu znajdowała się granica polsko-czechosłowacka. Znajduje się on na styku granic miejscowości, polskiej Jaworzynka, czeskiej Hrčava i słowackiej Čierne. Miejsce to zagospodarowano turystycznie w 2007r tworząc ścieżki, stawiając wiaty i obeliski z godłami granicznych państw. No cóż ponieważ siąpiło nam trochę więc nie zagrzaliśmy tu dłużej. Z Polski najbliżej do tego miejsca jest z parkingu w Jaworzynce, na którym wczoraj zostawiliśmy nasze pojazdy. Stąd trochę też na krechę dotarliśmy znów do granicy polsko-słowackiej którą poruszaliśmy się do końca naszej dzisiejszej wycieczki. Grzbiet graniczny osiąga swą kumulację na szczycie mierzącej 845m npm Kykul’a. Polska Kikula zwana jest też Trojakiem od historycznego w tym miejscu trójstyku granic Polski, Czech i Węgier. W obrębie wierzchołka zachował się jeszcze stary słupek graniczny. Na szczycie zadaszona wiata z miejscem na ognisko i największą słowacką ławką :-) W maju 2022r Słowacy postawili tu gigantyczna drewnianą ławkę, która od razu stała się popularnym miejscem wśród turystycznej braci. Lavička lásky a rodiny czyli Ławka miłości i rodziny określana także Lavička Zaľúbených czyli Ławka zakochanych.  Na ławce widnieje wyryty napis Pravá láska trvá večne czyli Prawdziwa miłość trwa wiecznie. No i niech tak zostanie :-) Przy dobrej pogodzie wierzchołek Kikuli oferuje piękną panoramę, nawet z widokiem na Tatry. Niestety dzisiaj nie było nam to dane. Ze szczytu zeszliśmy do przejścia granicznego Zwardoń Myto gdzie czekał na nas już polski pogranicznik. Na szczęście nikt z nas nie miał wyglądu napływających do Europy emigrantów więc poszliśmy sobie dalej. Przed szczytem Pydychów Gronia natknęliśmy się jeszcze na betonowy bunkier. A dalej to już był tylko Zwardoń :-)
     Čierne pri Čadci-zastávka 468m npm - Trojmezí - CZ/SK/PL 555m npm - Nad Trojmezím 568m npm - Jaworzynka 620m npm – Czadeczka 497m npm - Slivkuľa 718m npm – Siwoniowski Wierch 798m npm – Kykul’a 845m npm - Pod Kykulou 771m npm - Štátna hranica Mýto 685m npm - Pydychów Groń 751m npm – Zwardoń 670m npm
Po słowacko-polskim pograniczu przeszliśmy tego dnia 16km z 667m przewyższenia. Wędrowaliśmy razem z Elą, Tamarą, Wiolą, Andrzejem, Darkiem i Mariuszem. Podczas naszej dwudniowej wyprawy na polsko-czesko-słowackie pogranicze królowała nam niestety mżawka. I tylko te pyszne placki z boczkiem dały na koniec radę :-)