2022.12.20. Pogórze Gubałowskie.

Cała gromadka naszych pociech zjechała się w tym roku na święta bożonarodzeniowe i noworoczne. Żeby nie siedzieć jednak tylko w Kielcach to i wybraliśmy się wszyscy na kilka dni do stolicy Podhala. A że akurat trafiła nam się super zimowa, choć mroźna pogoda więc korzystając z okazji wybrałem się też na jednodniową wycieczkę. Początkowo plan był inny ale wobec panujących dosyć ciężkich warunków na szlakach zmieniłem trasę i jej długość. No i tak pełen zapału wystartowałem niedzielnym porankiem na przystanek busów i … tyle dobrego mnie spotkało w tym dniu. Po ponad godzinnym czekaniu na dosyć siarczystym mrozie dowiedziałem się od przybyłego nań miejscowego górala, że busy a owszem i jeżdżą ale inaczej i może przyjedzie, ale za jakieś półtorej godziny:-) Na takie dictum przemarznięty z podkulonym ogonem wróciłem więc na kwaterę. Tego dnia rodzinnie zaliczyliśmy więc Krupówki, Gubałówkę i wspaniałe (niestety dawniej) żarcie w Czarnym Stawie. Następnego dnia już dobrze poinformowany o podhalańskiej komunikacji znów wystartowałem na przystanek. Po 20 minutach czekania zacząłem wątpić w te sprawdzone informacje ale w końcu jednak doczekałem się:-) Ma cierpliwość została nagrodzona i tak z przygodami dojechałem do Chochołowa. Wieś ta leżąca w dolinie Czarnego Dunajca pomiędzy Orawicko-Witowskimi Wierchami i Pogórzem Gubałowskim została założono w II połowie XVIw. 21 lutego 1846r górale z Chochołowa i kilku sąsiednich wiosek wystąpili zbrojnie przeciwko austriackiemu zaborcy. Powstanie Chochołowskie miało się zacząć razem z ogólnonarodowym zrywem powstańczym które jednak odwołano w ostatniej chwili. Wiadomość ta nie dotarła na Podhale a samo powstanie już dwa dni później zostało stłumione. Ponad 100 powstańców aresztowano i osadzono w więzieniach z których zostali zwolnieni w 1848r w związku z Wiosną Ludów. Przeciwko austriackiemu zaborcy 21 lutego 1846r wystąpili też mieszkańcy Krakowa a ich powstanie trwało do 4 marca. W Chochołowie w powstałej w 1798r zabytkowej chacie Jana Bafii w której przed wybuchem powstania odbyła się narada mieści się dziś Muzeum Powstania Chochołowskiego. Jest to zarazem najstarszy oryginalny zachowany budynek w Chochołowie. Wieś pełna jest innych starych zabytkowych drewnianych chat góralskich krytych gontem a najstarsze z nich pochodzą z XVIII i XIXw. Kilkadziesiąt domów i budynków gospodarczych wpisanych jest do rejestru zabytków. W latach 1853-1866 z inicjatywy ks. Wojciecha Błaszyńskiego wzniesiono w Chochołowie neogotycki murowany kościół pw. św. Jacka. Kościół zaprojektował znany krakowski architekt Feliks Księżarski którego dziełem są też inne galicyjskie świątynie i różne gmachy użyteczności publicznej głównie w Krakowie. Pracował on również przy budowie fortyfikacji twierdzy Kraków a także projektował Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Z Chochołowa prowadzi jeden z piękniejszych szlaków podhalańskich. Poprowadzony Pasmem Gubałowskim zapewnia cały czas piękne panoramy. A przy dzisiejszej pogodzie mogłem nacieszyć oczy widokami niedawno jeszcze odwiedzanych wierchów po polskiej i po słowackiej stronie. I tak doszedłem do rozłożonej nad Zakopanem Gubałówki z której widać niemal całe polskie Tatry z położoną u i ich stóp stolicą polskiego Podhala. Na Krzeptówki zaś gdzie kwaterowaliśmy dotarłem już po zmroku.
   Chochołów 765m npm – Cyrlica 896m npm – Tomiński Wierch 837m npm – Ostrysz 1023m npm – Gruszków Wierch 1030m npm – Gubałówka 1133m npm – Krzeptówki 885m npm
  I tak w pięknej zimowej scenerii wędrowałem Pasmem Gubałowskim prawie 17km z 636m przewyższenia. Dzień dzieciarnia skończyła z łyżwami i lodem a dorośli z samym lodem:-) Jak się okazało prognozy pogodowe się sprawdziły i następnego dnia na Podhale jak i w całej Polsce zawitała odwilż. Ależ się wstrzeliliśmy w pogodę:-)