Z Sędziszowa do Szczekocin 05 sierpień 2022

Wycieczka ta planowana była już od dawna. Wreszcie po dwóch latach oczekiwania udało nam się z Zenonem zrealizować nasze plany. Spotkaliśmy się na dworcu w Sędziszowie, skąd niezwłocznie udaliśmy się w stronę Nagłowic, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Mikołaja Reja mieszczące się w zabytkowym dworze Walewskich. Nagłowice znajdują się na Świętokrzyskim Szlaku Literackim, który prowadzi śladami poetów, pisarzy i kronikarzy, którzy byli mocno związani z regionem świętokrzyskim.
Z Nagłowic ruszyliśmy ścieżką rowerową umiejscowioną przy drodze krajowej nr 78. która prowadzi do Szczekocin. Po drodze zatrzymywaliśmy się w kilku miejscowościach, z których warto wymienić wieś Moskorzew. Znajduje się tam m. in. zabytkowy kościół pochodzący z końca XIV wieku a ufundowany przez Klemensa z Moskorzewa, podkanclerzego królewskiego i kasztelana wiślickiego.
W Szczekocinach odwiedziliśmy kościół parafialny i zabytkowy pałac w stylu barokowo - klasycystycznym. Pałac należał do rodziny Dembińskich, po wojnie mieściła się w nim szkoła, a obecnie po kilku próbach sprzedaży zapadła decyzja, że pałac zostanie wyremontowany przez gminę w Szczekocinach.
Po przejechaniu kilkukilometrowej trasy groblami pomiędzy stawami rybnymi znaleźliśmy się w pobliżu miejsca, gdzie rozegrała się słynna bitwa pomiędzy wojskiem powstańczym Tadeusza Kościuszki a wojskami prusko-rosyjskimi, pod dowództwem króla pruskiego Fryderyka Wilhelma II. Bitwa odbyła się na polach wsi Rawka i Wywła, na których można zobaczyć kopce upamiętniające to wydarzenie. Jeden kopiec na terenie wsi Wywła stoi w miejscu zbiorowej mogiły kościuszkowskich kosynierów, którzy polegli na tych polach w czasie bitwy. Został tu też ciężko ranny Wojciech Bartos Głowacki, bohater spod Racławic. Drugi kopiec na terenie wsi Chebdzie, upamiętnia miejsce, z którego Tadeusz Kościuszko miał dowodzić walką. Na koniec naszego przejazdu zawitaliśmy jeszcze do Słupi, miejscowości o średniowiecznym rodowodzie. Znajduje się w niej murowany pałac zbudowany pod koniec XVIII stulecia. Obecnie mieści się tutaj Urząd Gminy. Na pobliskim wzniesieniu usytuowany jest kościół parafialny pw. Trójcy Świętej, pochodzący również z końca XVIII wieku.
Łącznie trasa naszego przejazdu miała długość 75 kilometrów, a pokonaliśmy ją przy temperaturze ponad 30 stopni Celsjusza.