Jezioro Kourna i miasteczko Rethimnon, gdzie walczyli polscy żołnierze o wolność Krety

Będąc na Krecie wybraliśmy się nad urokliwe jezioro Kourna, które co ciekawe jest jedynym tego typu akwenem słodkowodnym na wyspie. Jezioro otoczone jest Górami Białymi co nadaje temu charakter. Odwiedziliśmy tam klimatyczną tawernę, z widokiem na jezioro.

Tawerna nad jeziorem Kourna i najlepsze moim zdaniem piwo na Krecie - Mythos :)

Nad jeziorem wytyczona jest plaża, niestety jak tam byliśmy to poziom wody się podniósł i nie było na nią dostępu. Jest też możliwość wypożyczenia sobie rowerku wodnego, ale my nie skorzystaliśmy z tej opcji. Wybraliśmy się do Rethimnonu...

Źródło obrazka: ajilbab.com
Na mapce widać miasteczko Rethimnon, a na zachód od niego jezioro Kourna

Miasteczko jest pełne zabytkowych meczetów, kościołów, jest tam piękny port rybacki i latarnia. To właśnie stąd fantastycznie widać nasz tegoroczny cel podróży, czyli górę Psilioritis (Ida) 2456m n.p.m.

Rethimnon, w tle góra Ida (Psilioritis)

Spacerując po starym mieście naszym oczom ukazała się tablica pamiątkowa z napisem w trzech językach (polskim ,greckim i angielskim): „Miejsce wiecznego spoczynku żołnierzy polskich poległych w walce o wolność Grecji 1897-1905”.
Było to dla nas ogromne zaskoczenie, które poruszyło nasze patriotyczne serca :) Tablica ta znajdowała się na ścianie zamkniętego cmentarza. Jak się później dowiedzieliśmy w 1897 roku Kreta była pod okupacją Turecką. Różne mocarstwa, w tym Rosja pomagały Krecie w odzyskaniu niepodległości. W rosyjskim wojsku służyło mnóstwo Polaków, którzy zginęli za wolność Krety. Na ich cześć zrobiono ten katolicki cmentarz, gdzie spoczywa osiemnastu polskich żołnierzy  z 13 pułku strzelców. Rosjan pochowano na oddzielnym prawosławnym cmentarzu.
Byliśmy również przy słynnej bramie Megali Porta (Porta Guora), która jest maleńką pozostałością po weneckich murach obronnych miasta. Była to kiedyś główna brama do Rethimno, teraz jest symbolicznym wejściem na starówkę.

Brama Megali Porta (Porta Guora)

Fortezza

Obeszliśmy między innymi wenecką twierdzę Fortezza, która w XVI i XVII wieku była schronieniem dla mieszkańców przed atakami tureckimi. Podczas II wojny światowej Wermacht  zamienił ten obszar w miejsce egzekucji. Fortezza położona jest wzdłuż brzegu morza skąd jest doskonały widok na  Góry Białe.

Zobacz też:

PIERWSZE KROKI NA KRECIE, MOC MONASTYRÓW NA PÓŁWYSPIE AKROTIRI

KILKA SŁÓW O KRECIE I MIASTECZKU CHANIA

DZIKA KOZA KRI KRI, MOŻNA JĄ SPOTKAĆ TYLKO NA KRECIE

SAMARIA NAJDŁUŻSZY WĄWÓZ EUROPY NA KRECIE

W DRODZE NA PACHNES - NAJWYŻSZY SZCZYT GÓR BIAŁYCH NA KRECIE

PALEOCHORA, KISSAMOS I AGIA ROUMELI - PLAŻE NA KRECIE

OSTATNI DZIEŃ NA KRECIE - SZALONY REJS Z CHARYZMATYCZNYM KAPITANEM NICKIEM WOKÓŁ WYSPY THODOROU I LAZARETTA