09/10-04-2022 Wędrówka szlakami Beskidu Niskiego, przez Jaworzynę Konieczniańską i Homole.

W drugi weekend kwietnia 2022 roku wędrowałem z grupą znajomych ścieżkami Beskidu Niskiego, zdobyliśmy między innymi Jaworzynę Konieczniańską oraz Homole. W sobotę 09 kwietnia wystartowaliśmy z Radocyny i na początek wędrując czarnym szlakiem turystycznym zdobyliśmy Mały Beskid (631m n.p.m.). Z Beskidu zeszliśmy najpierw czarnym, a następnie żółtym szlakiem do Koniecznej. Po drodze „spotykaliśmy” wiosenną burzę połączoną z gradobiciem. Intensywne opady sprawiły, że po dotarciu do Koniecznej kilka osób postanowiło udać się na kwaterę w Hańczowej, na szczęcie mieliśmy do dyspozycji Busa. Pozostali udali się niebieskim szlakiem na Jaworzynę Konieczniańską. Nieduży deszcz ze śniegiem i wiatr, chwilami dość intensywny towarzyszyły mam już jednak do końca sobotniej wędrówki. Po drodze na Jaworzynę zatrzymaliśmy się na chwilę na cmentarzu wojennym numer 46 Konieczna-Beskidek.

Cmentarz wojenny numer 46 Konieczna-Beskidek

Na cmentarzu znajduje się 6 zbiorowych mogił oraz 48 grobów pojedynczych. Pochowano w nich 303 żołnierzy poległych w styczniu i lutym 1915 roku. Obok siebie spoczywają tu żołnierze austro-węgierscy i rosyjscy. Po kilku minutach ruszyliśmy dalej i zdobyliśmy Beskidek (685m n.p.m.). Na końcowym odcinku podejścia na Jaworzynę pojawiła się mgła, a strome podejście, zmarznięta ziemia i leżący na niej mokry śnieg sprawiły nam nieco trudności.

Końcowy odcinek podejścia na Jaworzynę Konieczniańską

Jaworzyna Konieczniańska (881 m n.p.m.) to trzeci co do wielkości szczyt Korony Beskidu Niskiego. Wyższe są tylko Lackowa (997m n.p.m.) i Ostry Wierch (930 m n.p.m.). Na szczycie znajduje się tabliczka oznaczająca szczyt, skrzyneczka, w której zapewne niegdyś były pamiątkowe zeszyty i pewnie pieczątka. Obecnie są w niej tylko przemoknięte kartki papieru, z których nie da się już niczego odczytać. Do tego jest jeszcze pulpit z nazwami szczytów, które znajdują się wokół. Na szczycie spotkać można jeszcze przebiśniegi, w dolinach kwitą już pierwiosnki. Z Jaworzyny zeszliśmy do Blechnarki najpierw niebieskim szlakiem turystycznym, a następnie żółtym szlakiem rowerowym. Po drodze zatrzymaliśmy się na chwilę w wiacie turystycznej na Przełęczy Regetowskiej oraz zdobyliśmy Obycz (788 m n.p.m.). W sobotę pokonaliśmy 17.6km przy 805 m podejść. W niedzielę 10 kwietnia wędrówkę rozpoczęliśmy przy cerkwi w Hańczowej. Tym razem pogoda mam sprzyjała, było wprawdzie chłodno i wiał lekki wiaterek, ale nie padało, a słońce dość często wyglądało zza chmur.

Cerkiew w Hańczowej

Prawosławna, parafialna cerkiew pw. Opieki Bogurodzicy w Hańczowej (dawniej grekokatolicka, parafialna cerkiew pod tym samym wezwaniem) powstała w drugiej połowie XIX wieku. Jest to typowa cerkiew zachodnio-łemkowska o konstrukcji zrębowej i ścianach pokrytych gontem. Cerkiew jest trójdzielna, składa się z nawy, prezbiterium oraz wież z kruchtą. Polichromie orientalno-figuralne oraz ikonostas pochodzą z końca XIX wieku. W prezbiterium znajduje się barokowy ołtarz główny, w nawie dwa ołtarze boczne z ikonami Chrystusa przekazującego klucze św. Piotrowi oraz Opieki Bogurodzicy (Pokrow). Spod cerkwi, w pełnym składzie ruszyliśmy najpierw czerwonym, a potem niebieskim szlakiem turystycznym na Jaworzynkę (777m n.p.m.) Przy okazji zdobywania Jaworzynki pokonaliśmy również inne szczyty leżące w pobliżu: Dzielec (717m n.p.m.), Bordiów Wierch (755m n.p.m.) oraz Groń. Z Pasma Jaworzynki zeszliśmy na chwilę do wsi Czarne i niemal od razu wdrapaliśmy się na Homole (712m n.p.m.) Wędrówkę zakończyliśmy nad Jeziorem Klimkowskim, nad które z Homoli zeszliśmy czarnym szlakiem turystycznym.

Jezioro Klimkowskie

Jezioro Klimkowskie jest zbiornikiem zaporowym utworzony na rzece Ropie w 1994 roku, w pobliżu miejscowości Klimkówka. Woda z jeziora wykorzystywana jest do celów energetycznych. Zbiornik posiada również znaczenie przeciwpowodziowe, turystyczno-rekreacyjne oraz jest źródłem wody pitnej i przemysłowej dla Gorlic i Jasła. Zbiornik ma około 300-800 metrów szerokości, 306 ha powierzchni, 6,5 km długości, głębokość do 31 m (średnia 13 m). Wysokość zapory wynosi 37 m, zaś jej rozpiętość 210 m. Klimkówka została wykorzystana w filmie Ogniem i Mieczem do realizacji ujęć przedstawiających rzekę Dniepr. Miało to miejsce bezpośrednio po spiętrzeniu wody na zalewie, gdy brzegi były jeszcze dziewicze, a okolica nie miała infrastruktury turystycznej.

Wiosenne morsowanie

W naszej grupie znalazło się kilkoro Morsów. Wykorzystali oni sprzyjające warunki do wczesnowiosennej kąpieli w jeziorze. W niedzielę pokonaliśmy 15.5km przy 630m podejść.