Beskidy i Pogórza Beskidzkie - ZbyszekB blog

18-02-2024 Wędrówka szlakami Beskidu Wyspowego, Luboń Wielki.

Przy okazji pobytu w Rabce Zdrój, w niedzielę 18 lutego wybrałem się na Luboń Wielki. Pomimo tego, że kalendarzowo jesteśmy w środku zimy, śniegu na szlaku było niewiele, jedynie trochę w okolicach samego szczytu Lubonia. Za to po drodze zauważyłem siedzące na lampie oświetleniowej w Rabce Zaryte bociana. Zapewne był to osobnik, który został u nas na zimę. Ale być może, kto to wie powrócił już z Afryki? I jest zapowiedzią nadchodzącej wiosny. Wędrówkę rozpocząłem w Rabce Zaryte, z której żółtym szlakiem turystycznym przez Perć Borkowskiego udałem się na Luboń Wielki.

15-08-2022 Wędrówka przez Beskid Wyspowy, Modyń.

We wtorek 15 sierpnia 2023 roku wybrałem się na jeden ze szczytów Beskidu Wyspowego, Modyń (1029 m n.p.m.). Przy okazji zdobywania Modynia wszedłem również na położone nieopodal Jeżową Wodę (895 m) i Ostrą (925 m). W okolicach Jeżowej Wody ma powstać prywatne schronisko turystyczne, ale na razie to jeszcze bliżej nieokreślona przyszłość. Wędrówkę rozpocząłem na punkcie odpoczynkowym Modyń w Wierzyku, przy którym jest niewielki parking. Z parkingu udałem się na szczyt Modynia.

08-06-2023 Wędrówka szlakami Beskidu Niskiego, Lackowa.

W czwartek 08 czerwca wspólnie z Dorotą wybrałem się w Beskidy, naszym głównym celem była Lackowa, zaliczany do Korony Gór Polski najwyższy szczyt polskiej części Beskidu Niskiego. Ze względu na niepewną pogodę, zapowiadane opady deszcz oraz widoczna mgła w wyższych partiach gór wybraliśmy trasę nieco krótszą niż zwykle. Tym razem wędrówkę rozpoczęliśmy w byłej, małej łemkowskiej wsi Izby w pobliżu stadniny koni huculskich i arabskich „Końska Dolina” (dawny Państwowy Ośrodek Hodowli Zarodowej Koni).

26-03-2022 Wędrówka gorczańskimi szlakami przez Kudłoń i Turbacz.

W niedziele 26 marca 2023 roku wędrowałem z grupą znajomych gorczańskimi ścieżkami. Zdobyliśmy miedzy innymi Gorc Troszacki, Kudłoń oraz Turbacz. Wędrówkę rozpoczęliśmy na Polanie Trusiówka w dolinie Kamienickiego Potoku. Z Polany Trusiówka zieloną ścieżką przyrodniczą powędrowaliśmy na Polanę Podskały, na której mogliśmy podziwiać bujnie kwitnące krokusy oraz nieliczne przebiśniegi. Z polany roztaczają się urokliwe widoki na gorczański Kudłoń i Gorc Troszacki oraz liczne wierzchołki Beskidu Wyspowego z Mogielicą na czele.

04/05-03-2022 Wędrówka przez Beskid Wyspowy i Makowski.

W pierwszy weekend marca 2023 roku wędrowałem z grupą znajomych beskidzkimi ścieżkami (przez Beskid Wyspowy i Makowski), zdobyliśmy między innymi Wierzbanowską Górę, Lubomir (szczyt zaliczany do Korony Gór Polski), Łysinę i Kamiennik oraz Ostrysz. W sobotę 04 marca wędrówkę rozpoczęliśmy w Kasinie Wielkiej, z której czerwonym szlakiem turystycznym (Mały Szlak Beskidzki) ruszyliśmy na Lubomir. Po drodze zdobyliśmy: Dzielec (650m), Szklarnię (586m), Wierzbanowską Górę (778m).

20-11-2022 Wędrówka gorczańskimi szlakami przez Lubań i Kalwarię Tylmanowską.

W niedzielę 20 listopada wspólnie z grupą znajomych kontynuowaliśmy naszą przygodę z Pieninami i Gorcami. Tym razem naszym celem był jeden z gorczańskich szczytów, Lubań (1225m). Wędrówkę rozpoczęliśmy w Krościenku nad Dunajcem, z którego czerwonym szlakiem turystycznym (Główny Szlak Beskidzki) przez Jaworzynę (1050m) i Średni Groń (1211m) udaliśmy się na Lubań (1225m), który tego dnia pogrążony był we mgle. Na szczęście przez niemal całe podejście towarzyszyło nam słońce wyglądające spoza chmur i wspaniałe widoki na Tatry.

19-11-2022 Wędrówka szlakami Małych Pienin przez Wąwóz Homole i Wysoką.

W przedostatni weekend listopada wspólnie z grupą znajomych wędrowałem przez Małe Pieniny i Gorce. W sobotę 19 listopada naszym głównym celem były Małe Pieniny z Wąwozem Homole i  Wysoką (najwyższym szczytem Pienin 1050 m n.p.m. leżącym na terenie rezerwatu Wysokie Skałki). Wędrówkę rozpoczęliśmy w Jaworkach, połemkowskiej wsi leżącej w górnej części doliny Grajcarka u zbiegu tworzących go potoków Biała i Czarna Woda. Z Jaworek zielonym szlakiem turystycznym udaliśmy się przez wąwóz Homole na Wysoką.

15-10-2022 Wędrówka szlakami Beskidu Sądeckiego przez Rogacze, Radziejową i Eliaszówkę.

W sobotę 15 października wybrałem się z Dorotą w Beskid Sądecki, naszym celem były Rogacze: Mały i Wielki, Radziejowa oraz Eliaszówka. Wędrówkę rozpoczęliśmy na parkingu zlokalizowanego w Dolinie Czercza. Z parkingu czerwonym szlakiem turystycznym, który biegł najpierw asfaltową, a następnie betonową drogą wspinającą się dość ostro pod górę dotarliśmy do Obidzy. Po krótkim odpoczynku w Bacówce na Obidzy ruszyliśmy dalej czerwonym szlakiem. Powyżej przełęczy Obidza zmieniliśmy szlak na niebieski, którym dotarliśmy na leżącą pomiędzy Rogaczami przełęcz Obrazek (1140m).

08-10-2022 Jesień na Babiej Górze.

W niedzielę 08 października wspólnie z grupą znajomych wybrałem się w Beskid Żywiecki, naszym celem była Perć Akademików oraz królowa polskich Beskidów, Babia Góra. Wędrówkę rozpoczęliśmy na Przełęczy Krowiarki (nazwa pochodzi od ludowego określenia krowiarki oznaczającego pasterki wypasające krowy). Z Krowiarek starą drogą myśliwską zwaną Górny Płaj, obecnie wykorzystywaną jako pieszy szlak turystyczny oraz jako droga transportowa do schroniska na Markowych Szczawinach powędrowaliśmy w kierunku Skrętu Ratowników.

20-08-2022 Wędrówka szlakami Beskidu Śląsko-Morawskiego, Smrek.

W sobotę 20 sierpnia wspólnie z Dorotą, Leną i Andrzejem wybrałem się w Beskid Śląsko-Morawski. Pasmo górskie leżące na pograniczu Czech i Słowacji, stanowiące najdalej na zachód wysuniętą część Beskidów Zachodnich. Naszym celem był Smrek, drugi co do wysokości szczyt Beskidu Śląsko-Morawskiego. Wędrówkę rozpoczęliśmy w miejscowości Ostravice, leżącej pomięszy Łysą Górą (Lysá hora) i Smrekiem (Smrk). Z wsi Ostravice czerwonym szlakiem turystycznym przez Przełęcz pod Smrekiem (Sedlo Smrk) dotarliśmy na szczyt.