Góry Świętokrzyskie - ZbyszekB blog

20-01-2024 IV Rajd Pamięci Powstańców Styczniowych AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 20 stycznia uczestniczyłem w IV Rajdzie Pamięci Powstańców Styczniowych AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej zorganizowanym w 161 rocznicę wybuchu powstania. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Wąchocku, w którym na początku powstania styczniowego Marian Langiewicz, kwaterujący w zachowanym do dziś byłym zajeździe organizował swój oddział. Oprócz miejsca w którym kwaterował Langiewicz w Wąchocku odwiedziliśmy również pomnik Jana Piwnika ps. „Ponury”, pomnik sołtysa oraz obejrzeliśmy z zewnątrz pałac Schoenberga oraz zwiedziliśmy klasztor cystersów.

09-12-2023 XV Rajd Mikołajkowy AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 09 grudnia uczestniczyłem w XV Rajdzie Mikołajkowym AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Odwiedziliśmy dwie miejscowości w województwie łódzkim, które 01 stycznia 2024 roku po około 150 latach odzyskają prawa miejskie: Białaczów i Żarnów. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Białaczowie, w którym odwiedziliśmy kościół pw. św. Jana Chrzciciela oraz klasycystyczby zespół pałacowy Małachowskich. Na chwilę zatrzymaliśmy się też przed XVIII-wiecznym, klasycystycznym ratuszem fundacji hrabiego Stanisława Małachowskiego.

25-11-2023 XII Nocny Rajd Andrzejkowy AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 25 listopada miałem przyjemność poprowadzić XII Nocny Rajd Andrzejkowy AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Trasa naszej wędrówki prowadziła z kieleckiej dzielnicy Białogon (Białogon do Kielc włączony zosyał w roku 1966) przez Zalesie, skrzyżowanie szlaków turystycznych pod górą Patrol, góry: Zieloną i Pruskową oraz przełęcz pod Belnią do Piekoszowa. Wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia wybudowanego napoczątku XX wieku drewnianego kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Białogonie.

14-10-2023 XXIII przedZiMowy Złaz Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 14 października odbył się XXIII przedZiMowy Złaz Akademickiego Klubu Turystyki Kwalifikowanej PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Uczestnicy złazu mieli do wyboru dwie trasy; pierwsza zaczynała się w Mircu i prowadziła przez wsie: Tychów Nowy i Seredzice, druga w Marculach. Obie trasy kończyły się w Iłży. Ja miałem przyjemność poprowadzić trasę numer 2, która wędrówkę rozpoczeła od zwiedzenia Arboretum – Centrum Edukacji Przyrodniczej zlokalizowanego we wsi Marcule.

15-07-2023 III Rajd Geologiczny AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 15 lipca uczestniczyłem w III Rajdzie Geologicznym AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Wędrówkę rozpoczęliśmy we wsi Kostomłoty, z której ruszyliśmy w kierunku Wzgórz Tumlińskich. Po drodze robiliśmy krótkie postoje przy figurze św. Jana Nepomucena (wzniesiona w roku 1771 kapliczka miała „chronić” okolicę przed wylewami strugi Sufragańczyk), pochodzącej z roku 1812 kaplicy Przemienienia Pańskiego na wzgórzu Janowym oraz kamieniołomie Mogiłki (nieczynny kamieniołom wapieni dewońskich, przykład form fałdowych i uskoków).

22-04-2023 XVIII Rajd Wiosenny AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 22 kwietnia uczestniczyłem w XVIII Rajdzie Wiosennym AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Wędrówkę rozpoczęliśmy we wsi Waśniów, w pobliżu której w folwarku Gaj urodził się, a potem mieszkał żołnierz, historyk i wybitny poeta barokowy Wespazjan Kochowski (1633-1700). Związany z Sobieskimi, był pod Wiedniem w roku 1683 i uświetnił zwycięstwo króla Jana III w swych utworach.Pisał fraszki i liryki („Niepróżnujące próżnowanie”), wiersze religijne i patriotyczne (m.in.

18-03-2023 X Rajd Śladami Zabytków Techniki AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

18 marca, w ostatnią sobotę kalendarzowej zimy uczestniczyłem w X Rajdzie Śladami Zabytków Techniki AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Chęcinach przy Klasztorze Franciszkanów. Poza byciem centrum administracyjnym Chęciny przez wieki stanowiły także ośrodek górnictwa kruszcowego. Na okolicznych wapiennych wzgórzach wydobywano rudy miedzi, ołowiu i srebra, działało górnictwo i urząd żupnika królewskiego.

12-02-2023 Zimowe wejście na Łysicę.

W niedzielę 12 lutego, jak niemal co roku w połowie lutego Świętokrzyski Oddział PTTK w Kielcach zorganizował zimowe zdobywanie Łysicy. Wejście na Łysicę miało na celu upamiętnienie 43-tej rocznicy pierwszego zimowego zdobycia Mount Everestu przez dwóch Polaków Leszka Cichego i Krzysztofa Wielickiego.

21-01-2023 III Rajd Pamięci Powstańców Styczniowych AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 21 stycznia uczestniczyłem w III Rajdzie Pamięci Powstańców styczniowych AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Na początek zwiedziliśmy Suchedniów. Zwiedzanie zaczęło się na dworcu kolejowym, następnie odwiedziliśmy zabytkowy cmentarz z XIX wieku z grobami weteranów powstania styczniowego oraz XIX-wieczny kościół pw. św. Andrzeja Apostoła, w którym przechowywany jest sztandar powstańczy.

24/25-06-2022 VII Nocny Rajd Świętojański AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W nocy z piątku na sobotę, z 24 na 25 czerwca uczestniczyłem w VII Nocnym Rajdzie Świętojańskim AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Wędrówkę rozpoczęliśmy na przystanku kolejowym w Berezowie, dzielnicy Suchedniowa. W nocy z 12/13 lipca 1943 roku pomiędzy Berezowem i Łączna partyzanci z oddziałów AK zatrzymali i ostrzelali pociąg osobowy z wagonami niemieckimi relacji Kraków – Warszawa. Akcja była odwetem za pierwszą część pacyfikacji Michniowa. My wędrując drogami bez szlaku dotarliśmy do Michniowa.