ZbyszekB - blog

18-02-2024 Wędrówka szlakami Beskidu Wyspowego, Luboń Wielki.

Przy okazji pobytu w Rabce Zdrój, w niedzielę 18 lutego wybrałem się na Luboń Wielki. Pomimo tego, że kalendarzowo jesteśmy w środku zimy, śniegu na szlaku było niewiele, jedynie trochę w okolicach samego szczytu Lubonia. Za to po drodze zauważyłem siedzące na lampie oświetleniowej w Rabce Zaryte bociana. Zapewne był to osobnik, który został u nas na zimę. Ale być może, kto to wie powrócił już z Afryki? I jest zapowiedzią nadchodzącej wiosny. Wędrówkę rozpocząłem w Rabce Zaryte, z której żółtym szlakiem turystycznym przez Perć Borkowskiego udałem się na Luboń Wielki.

20-01-2024 IV Rajd Pamięci Powstańców Styczniowych AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 20 stycznia uczestniczyłem w IV Rajdzie Pamięci Powstańców Styczniowych AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej zorganizowanym w 161 rocznicę wybuchu powstania. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Wąchocku, w którym na początku powstania styczniowego Marian Langiewicz, kwaterujący w zachowanym do dziś byłym zajeździe organizował swój oddział. Oprócz miejsca w którym kwaterował Langiewicz w Wąchocku odwiedziliśmy również pomnik Jana Piwnika ps. „Ponury”, pomnik sołtysa oraz obejrzeliśmy z zewnątrz pałac Schoenberga oraz zwiedziliśmy klasztor cystersów.

09-12-2023 XV Rajd Mikołajkowy AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 09 grudnia uczestniczyłem w XV Rajdzie Mikołajkowym AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Odwiedziliśmy dwie miejscowości w województwie łódzkim, które 01 stycznia 2024 roku po około 150 latach odzyskają prawa miejskie: Białaczów i Żarnów. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Białaczowie, w którym odwiedziliśmy kościół pw. św. Jana Chrzciciela oraz klasycystyczby zespół pałacowy Małachowskich. Na chwilę zatrzymaliśmy się też przed XVIII-wiecznym, klasycystycznym ratuszem fundacji hrabiego Stanisława Małachowskiego.

25-11-2023 XII Nocny Rajd Andrzejkowy AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej.

W sobotę 25 listopada miałem przyjemność poprowadzić XII Nocny Rajd Andrzejkowy AKTK PTTK „Sabat” Politechniki Świętokrzyskiej. Trasa naszej wędrówki prowadziła z kieleckiej dzielnicy Białogon (Białogon do Kielc włączony zosyał w roku 1966) przez Zalesie, skrzyżowanie szlaków turystycznych pod górą Patrol, góry: Zieloną i Pruskową oraz przełęcz pod Belnią do Piekoszowa. Wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzenia wybudowanego napoczątku XX wieku drewnianego kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Białogonie.

15-10-2023 Wędrówka szlakami Jury Krakowsko-Częstochowskiej, zamek Rabsztyn i rezerwat „Pazurek”.

W niedzielę 15 października wybrałem się razem z Dorotą, Leną i Andrzejem na Jurę Krakowsko-Częstochowską, w okolice Olkusza. Naszym celem były jeden z zamków leżacych na szlaku Orlich Gniazd, zamek Rabsztyn oraz położony nieopodal rezerwat leśny i przyrody nieożywionej "Pazurek". Odwiedziliśmy też Jaroszowiec. Na wędrówkę wyruszyliśmy z parkingu położnego we wsi Rabsztyn u podnóża zamku, tuż obok dziewiętnastowiecznej „Chaty Kocjana”. Na początku naszej wędrówki zwiedziliśmy jurajski zamek Rabsztym.