20-11-2022 Wędrówka gorczańskimi szlakami przez Lubań i Kalwarię Tylmanowską.

W niedzielę 20 listopada wspólnie z grupą znajomych kontynuowaliśmy naszą przygodę z Pieninami i Gorcami. Tym razem naszym celem był jeden z gorczańskich szczytów, Lubań (1225m). Wędrówkę rozpoczęliśmy w Krościenku nad Dunajcem, z którego czerwonym szlakiem turystycznym (Główny Szlak Beskidzki) przez Jaworzynę (1050m) i Średni Groń (1211m) udaliśmy się na Lubań (1225m), który tego dnia pogrążony był we mgle. Na szczęście przez niemal całe podejście towarzyszyło nam słońce wyglądające spoza chmur i wspaniałe widoki na Tatry.

Tatry widziane z podejścia na Lubań

Wierza widokowa na Lubaniu

Lubań to jeden z najbardziej znanych gorczańskich szczytów, przez górali czasem nazywany jest Patryją. Posiada charakterystyczny dwugarbny wierzchołek wieńczący rozłożysty masyw rozciągający się pomiędzy dolinami Ochotnicy i Dunajca. Oba wierzchołki rozdziela płaska hala, na której jeszcze kilkadziesiąt lat temu była górska młaka (czyli  powierzchniowy, nieskupiony wypływ wód podziemnych, zwykle zatorfiony lub zabagniony wskutek utrudnionego odpływu wody), a nawet okresowe jeziorko. Obecnie niegdysiejsza młaka jest zarośnięta i wyschnięta. Lubań od dawna cieszył się ogromną popularnością wśród turystów, o czym świadczy fakt że na szczyt wytyczono aż siedem szlaków turystycznych. Jak do tej pory nie miał on jednak szczęścia do schronisk. Pierwszy schron turystyczny stanął w pobliżu malowniczego wypiętrzenia skalnego zwanego Samorodami wprawdzie już w 1934 roku. Z czasem rozbudowano go nawet do postaci przyzwoitego schroniska z widokowa werandą. Były jednak spore kłopoty z wodą, której w tym miejscu było jak na lekarstwo. Podczas II wojny światowej schronisko stanowiło punkt kontaktowy Obwodu Nowotarskiego AK i ważny punkt działalności partyzanckiej i konspiracyjnej.  We wrześniu 1944 hitlerowcy w trakcie obławy na partyzantów spalili budynek. Ze względu na brak wody i problemy z transportem, nowe schronisko wzniesiono po wojnie w innym miejscu, na polanie Wyrobki, znacznie poniżej szczytu. Otwarta pod koniec 1974 roku bacówka spłonęła w styczniu 1978 roku. Istnieją już polany budowy kolejnego schroniska na Lubaniu. Obecnie na wierzchołku w sezonie letnim działa studencka baza namiotowa prowadzona przez Oddział Akademicki PTTK z Krakowa. W 2019 roku na szczycie stanęła 27m wieża widokowa.

Kalwaria Tylmanowska

Z Lubania najpierw czerwonym szlakiem turystycznym wróciliśmy na Średni Groń, a następnie zielonym szlakiem przez Pasterski Wierch (1100m), Czerteż (995m), Basztę (440m) oraz Kalwarię Tylmanowską zeszliśmy do Tylmanowej, gdzie zakończyliśmy wędrówkę. Tego dnia pokonaliśmy nieco ponad 16km przy 950m podejść.