22/23-10-2022 Jesienna wędrówka bieszczadzkimi szlakami przez Duże Jasło, Rabią Skałę oraz Korbanię.

W przedostatni weekend października 2022 roku wędrowałem z grupą znajomych bieszczadzkimi ścieżkami, zdobyliśmy między innymi Jasło, Rabią Skałę, Korbanię oraz odwiedziliśmy cerkwie w Łopience oraz Górzance. W sobotę 22 października wystartowaliśmy z przełęczy Przysłup i na początek wędrując żółtym szlakiem turystycznym zdobyliśmy Duże Jasło (1153m n.p.m.). Z Jasła powędrowaliśmy najpierw czerwonym, a następnie niebieskim szlakiem na Rabią Skałę (1199m). Po drodze „zdobyliśmy” Okrąglik (1101m), Płoszę (1163m) oraz Durkovec (1189). Z Rabiej Skały zeszliśmy do Wetliny, gdzie w schronisku PTTK mieliśmy zarezerwowany nocleg. W sobotę pokonaliśmy 23km przy 1140m podejść. W naszej grupie znalazło się jeden Mors, który wykorzystał płynącą obok schroniska w Wetlinie Wetlinkę do jesiennej kąpieli.

Na Rabiej Skale

W niedzielę 23 października wędrówkę rozpoczęliśmy na parkingu w Polankach i na początek czerwoną ścieżką przyrodniczą powędrowaliśmy do cerkwi w   Łopience.

Cerkiew w Łopience

Murowana cerkiew grekokatolicka pw. św. Paraskewii Męczennicy w Łopience została wzniesiona na początku XIX wieku na miejscu starszej drewnianej z połowy XVIII wieku. Remontowana była w roku 1905 i 1934. Po wysiedleniu ludności w latach 1946-47 stała opuszczona i zaniedbana. Po zdjęciu blachy z dachu w roku 1955 popadła w ruinę. W roku 1986 z inicjatywy Komisji Cerkiewnej Towarzystwa Opieki nad Zabytkami rozpoczęła się jej rekonstrukcja (odbudowa). Od XVIII wieku Łopienka była miejscem kultu maryjnego, ze względu na znajdujący się tu laskami i cudami słynący obraz Matki Boskiej Łopieńskiej. W roku 1949 cudowny obraz wraz z całym ołtarzem został zabrany i umieszczony w dawnej cerkwi grekokatolickiej w Polańczyku, gdzie znajduje się do dziś. W październiku 2000 roku podczas uroczystej mszy została wprowadzona do cerkwi ikona będąca kopią cudownego obrazu.

Wierza widokowa na Korbani

Z Łopienki wędrują trochę zieloną ścieżką przyrodniczą, trochę drogami bez szlaku dotarliśmy na Korbanię (894m), gdzie pod wieżą widokową zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę w wędrówce. Z Korbani wędrując czerwoną ścieżką przyrodniczą, niebieskim szlakiem rowerowym, zielonym szlakiem turystycznym oraz drogami bez oznaczeń zeszliśmy do Górzanki, gdzie obok cerkwi zakończyliśmy naszą wędrówkę. W niedzielę pokonaliśmy 14.5km przy 590m podejść.

Cerkiew w Górzance

Ozdobą wsi Górzanka jest jedna z perełek bieszczadzkiej architektury drewnianej, grekokatolicka cerkiew pw. św. Paraskewii, wybudowana w roku 1835. Jest ona trzecią z kolei cerkwią w Górzance. Pierwsza została wybudowana w roku 1599, druga w 1718. Najcenniejszy w cerkwi jest unikatowy w skali kraju rzeźbiony i pokryty polichromią ikonostas. Wnętrze cerkwi jest obecnie trochę zmodyfikowane, gdyż świątynia pełni obecnie funkcję kościoła rzymskokatolickiego. Mimo to zachowano tu dużo elementów cerkiewnych. W latach 2005-2010 przeprowadzono renowację ikonostasu. Cerkiew jest budowlą zrębową, szalowaną pionowymi deskami. Jest to konstrukcja dwudzielna kryta dwuspadowym dachem zwieńczonym niewielką cebulastą wieżyczką. Druga mniejsza wieżyczka znajduje się nad przedsionkiem i ma czworoboczną podstawę. Przy cerkwi znajdziemy też parawanową, murowaną dzwonnicę z II połowy XIX wieku z dwoma dzwonami. Na jednym z nich widnieje data 1744.