20-08-2022 Wędrówka szlakami Beskidu Śląsko-Morawskiego, Smrek.

W sobotę 20 sierpnia wspólnie z Dorotą, Leną i Andrzejem wybrałem się w Beskid Śląsko-Morawski. Pasmo górskie leżące na pograniczu Czech i Słowacji, stanowiące najdalej na zachód wysuniętą część Beskidów Zachodnich. Naszym celem był Smrek, drugi co do wysokości szczyt Beskidu Śląsko-Morawskiego. Wędrówkę rozpoczęliśmy w miejscowości Ostravice, leżącej pomięszy Łysą Górą (Lysá hora) i Smrekiem (Smrk). Z wsi Ostravice czerwonym szlakiem turystycznym przez Przełęcz pod Smrekiem (Sedlo Smrk) dotarliśmy na szczyt.

Widok na Smrek

Smrek (cz. Smrk, Velký Smrk 1276 m n.p.m.) – szczyt w Beskidzie Śląsko-Morawskim w Czechach. Położony jest między miejscowościami Ostravice i Čeladná. Na szczycie nie wybudowano żadnego obiektu dla turystów, znajduje się tu jedynie kila ławek i skrzyneczka z pieczątką. Ze szczytu rozciąga się widok na Beskid Śląsko-Morawski (przede wszystkim niedaleką Łysą Górę, czeski Śląsk oraz północną część Moraw). W masywie Smreka można wyliczyć kilka innych szczytów; Malý Smrk (1174 m n.p.m.), Smrček (858 m n.p.m.) oraz Malý Smrček (711 m n.p.m.). Na zboczu Smreka  znajdują się wodospady Bučací (zlokalizowane poza szlakami turystycznymi).

Na Smreku

Po krótkim odpoczynku na szczycie (niestety przez znaczną część wędrówki towarzyszył nam deszcz) powędrowaliśmy dalej czerwonym szlakiem do Horni Čeladná, mijając po drodze Chatę Hubertka.

Przy Chacie Hubertka

Chata Hubertka (Hubertova chata), to łowiecka chatka położona na zboczu Smrka na wysokości 1150 m.n.p.m. Myśliwska chatka została zbudowana w 1910 roku dla arcybiskupa Ołomunieckiego Frantiska Salomona Bauera, (oraz jego gości). Biskup uwielbiał górskie polowania. Aktualnie Hubertka, jest własnością czeskiego odpowiednika naszego nadleśnictwa i jest zazwyczaj niedostępna dla turystów. Od kilku lat trwa renowacja tego zabytkowego obiektu. W Horni Čeladná zmieniliśmy szlak na niebieski i tym szlakiem wróciliśmy do wsi Ostravice. W sumie pokonaliśmy 21.2km przy 1080m podejść.