11/13-11-2016 Wyjazd Klubu Górskiego PTTK Kielce w Sudety dzień 2 – Pradziad.

Drugiego dnia naszego listopadowego pobytu w Sudetach wybraliśmy się w głąb Czech po to, aby zdobyć Pradziada (czes. Praděd - 1491 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Wysokiego Jesionika  (czes. Hrubý Jeseník). Naszą sobotnią wędrówkę rozpoczęliśmy w miejscowości o nazwie Karlova Studánka, w której po raz pierwszy w tym roku spotkaliśmy zimę.

Karlova Studánka to uzdrowisko o Krzyżackim rodowodzie, z najczystszym (potwierdzonym badaniami) powietrzem w całej Unii Europejskiej. Na Pradziada wędrowaliśmy korytem Białej Opawy (czes. Bílá Opava) przez liczne, niezwykle urokliwe choć niebezpieczne o tej porze roku   drewniane mostki i drabinki mijając po drodze Wodospady Białej Opawy (czes. Vodopady Bílé Opavy). Na Pradziadzie panowały ostre zimowe warunki; silny, porywisty wiatr, mgła z niemal zerową widocznością i temperatura znacznie poniżej 10 stopni C.  Po krótkim pobycie w restauracji na szczycie wróciliśmy do Karlovej Studánki zaczytując się na dłuższą chwilę w turystycznej chacie Barborka. W sobotę pokonaliśmy 17.5 km, przy 800 m podejść.